OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 15:19

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 16:40 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 30.09.2014, 18:03
Příspěvky: 509
Bydliště: jižní Čechy
Has thanked: 186 times
Been thanked: 67 times
Tak nějak přemýšlím nad tím, proč vždycky vypadá verze hry pro herní konzoli mhohem lépe jak zvukově, tak graficky, než na ST nebo Amize. Sega Mastersystem má klasického 8 bit Ziloga a Megadrive taktéž klasiku 16 bit 68K, takže hardwarově, resp. výpočetním výkonem nijak nepřevyšují kompy tehdejší doby. Typickým příkladem je třeba Shinobi nebo Prince of P, ten i na tom Mastersystemu vypadá bezkonkurenčně. Ví o této problematice někdo něco zajímavého? Je v tom marketing nebo i něco jiného?

_________________
Commodore 64, 64C, 64G, ATARI 1040 STE, AMIGA 1200 (A1260/80), Amstrad CPC 6128, Acorn A3020, Didaktik GAMA '88 a '89, ZX 128.

PC: XT-V20-10 MHz, 286-20 MHz (4 MB RAM, Trident 1 MB, SB16), 386DX-40 MHz (FPU, 32 MB RAM, Mach32 2 MB, AWE32, CD-ROM), 486"DX5"-160 MHz (128 MB RAM, USB 2.0, SB16, CD-ROM), Pentium 233 MMX (262 MHz, 256 MB RAM, SiS315 32 MB, VooDoo2, SB16, DVD-ROM)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 17:04 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Podla mna nejde ani tak o samotny procak, ale skor o podporny hardware, ktory je v pripade konzol priamo optimalizovany na to aby hry vyzerali co najlepsie. Kdezto u obecnych pocitacov je hardware a jeho moznosti vzdy otazka kompromisov alebo nejakych obecnych platformovych obmedzeni.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 18:12 
Offline
Radil

Registrován: 07.05.2014, 10:29
Příspěvky: 366
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
je to tak okrem iného je to aj vdaka kontrole kvality, ktora sa uplatnovala. na katridzoch spravidla nemohol len tak hocikto vydat nejaku vtakovinu. okrem toho najlepsie veci robili casto interni vyvojari materskej firmy.
este by som doplnil, ze nezanedbatelny vyznam na celkovom zazitku mali prave kartridge - t.j. data okamzite dostupne bez nacitavania a viactlacitkovy ovladac.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 18:26 
No SEGA MEGADRIVE je multiprocessorovy stroj. 68K+Z80+VDP+FM/PSG/PCM zvuk. Hry su rychle vdaka VDP - video processor od Texas Instruments.
Tych 64KB kompenzujes 4MB resp. u par hier aj viac ROM v cartridge i ked priemerne hry nepresahovali 512KB.
Osobne si nemyslim zeby Megadrive bol lepsi ako napr. AMIGA 600 resp. Atari 1040STE islo o to ako je to dnes
ze hry na XBOX resp Playstation su tiez optimalizovane na tento HW.Tak moze konzolova verzia vyzerat o dost lepsie ako PC.
A este musis brat na vedomie ze do cartridge sa daju dat okrem ROM aj dalsie urychlujuce cipi DSP,co-processor a pod.
Hlavne to bolo u SNES ale aj na Megadrive najdes Virtua Racing...
Plus licencie na cartridge dostavali fakt velke herne studia.A pecka hry...


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 19:16 
Offline
Radil

Registrován: 12.05.2013, 21:24
Příspěvky: 300
Has thanked: 10 times
Been thanked: 47 times
Tak hlavně Sega měla více barevných modů 64 zaráz z 512 odstínů a dvě nezávislá pozadí, plus 80 sprite.
A co víc, patrně Sega dala vývojářům lepší dokumentaci, takže z toho hw dokázali vyždímat maximum... třeba narozdíl od Atari Jaguár, kde byla podpora tak šílená, že mnohé hry běželi jen na 68000 místo na celém komplexu čipů


http://segaretro.org/Sega_Mega_Drive#Mega_Drive_2

Screen resolutions:
Progressive scan resolutions: 320×224, 256×224, 320×240 (PAL only), 256×240 (PAL only)
Interlaced resolutions: 320×448, 256×448, 320×480 (PAL only), 256×480 (PAL only)
"Interlaced mode" doubles the height of all four; it was used by some games, such as Sonic 2 for two-player mode Direct color mode (homebrew) resolution: 160×224[11]
Four graphics layers: two tile planes (just a grid of tiles), a "window" tile plane (cannot be transparent), and a sprite plane
Tilemap background planes: 2 parallax scrolling planes, with line & row scroll effects[12] and tile flipping[13]
Sprite plane: 80 sprites on screen, 20 sprites per scanline, 8×8 to 32×32 sprite sizes, 16 colors per sprite,[14] integer sprite zoom,[15] sprite flipping[16]
Colors:
Colors on screen:
Standard: 64[17]
Mid-frame palette swap: 75[18]
Shadow/Highlight mode: 192[19] 512 (160×224 resolution)[20]
Direct color (homebrew) mode: 512[21]
Color palette:[22]
Standard: 512 colors
Shadow/Highlight mode: 1536 colors

_________________
ex-STklub BRNO,SEGA Mega Drive, Sharp MZ 800, ZX emul,Commodore C64 kalkulátory HP/TI/FX, (PSP, PS2, X360)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 19:26 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1910
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 517 times
Been thanked: 812 times
Spousta her na Amize byla barevně degradována na 16 barev kvůli souběžné portaci na Atari ST. Až mnohem později se objevovaly only Amiga hry v 32 barvách. Příkladem jsou třeba hry od Team 17. Pořád tvrdím, že Amiga umřela dříve než se naplno využil AGA čipset. Velmi málo 2D her je v 256 barvách (např. http://hol.abime.net/2921/screenshot). Navíc konzolové firmy si hlídaly kvalitu her, u Amigy to neplatilo, každý si vydal, co chtěl.

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 19:54 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
No tak třeba takový Sonic. Vemte si screenshot z nějakého levelu, hoďte ho do EHB na ECS Amize a zjistíte, že se paleta vůbec, ale vůbec nezměnila. Čím to? Ono se totiž hodně grafiky a hudby pro hry na Segu dělalo právě na Amize. Dokonce se i (blahé paměti si vybavuji, že to bylo jednou ukázáno i v Bad Influence) dělal HW, kterým se celý image cartridge na Amize nahrál (a dal i tím pádem kopírovat na X cartů).
Proč ale v takové kvalitě hry neběžely i na Amče? Inu to mělo několik důvodů. Předně na to HW A500 nebyl tak úplně stavěný. Resp. byl a je, ale kvalitních programátorů, kteří by plně viděli do různých triků bylo jako šafránu. Ale hlavní důvod vidím v tom, že se udělal originál na konzoli, na kterém pracoval celý tým lidí, ale pak port dostal na starosti nějaký jeden šmudla, který měl deadline, zdrojové kódy a pofidérní znalosti o schopnostech platformy, na kterou portoval. Výsledky podle toho vypadaly. Takový OutRun je ukázkou za všechny prachy - přitom moc dobře víme, že jsou hry stejného žánru, které běží daleko rychleji a v lepší kvalitě.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 21:11 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
solaris104 píše:
Spousta her na Amize byla barevně degradována na 16 barev kvůli souběžné portaci na Atari ST. Až mnohem později se objevovaly only Amiga hry v 32 barvách.


To je diskutabilní. Troufl bych si tvrdit, že většina těch stěžejních věcí ve 32 barvách je. Kromě toho i v 16 barvách je možné používat druhou půlku palety pro sprity. Naopak bych řekl, že Amiga byl v té době pro podstatnou část herních vývojářů velký mazel a naprosto primární platforma. Stačí se podívat na všechny ty Beasty, TurricanII, Apidya, ProjectX, Agony atd atd.. Nebo naprosto geniální Lionheart od Thalionu, podle mě nejlépe technicky udělaná plošinovka co kdy na Amigu vznikla.

Citace:
Pořád tvrdím, že Amiga umřela dříve než se naplno využil AGA čipset.


Je otázka, jestli bylo na AGA čipsetu co nového objevovat, když až na rozšířenou paletu barev a pár drobností, které se u her nedaly využít, je to téměř identický čipset s OCS/ESC. Blitter, copper, sprity, vše identické a dokonce běžící i na stejné frekvenci od původní A1000 až po A4000. Ale hlavně, v době A1200 už všichni chtěli 3D, VGA a ne miliontou první střílečku s raketkou na televizi i kdyby měla sebelepší grafiku.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 27.07.2015, 21:41 
Offline
Radil

Registrován: 07.05.2014, 10:29
Příspěvky: 366
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
ctirad píše:
Je otázka, jestli bylo na AGA čipsetu co nového objevovat, když až na rozšířenou paletu barev a pár drobností, které se u her nedaly využít, je to téměř identický čipset s OCS/ESC. Blitter, copper, sprity, vše identické a dokonce běžící i na stejné frekvenci od původní A1000 až po A4000. Ale hlavně, v době A1200 už všichni chtěli 3D, VGA a ne miliontou první střílečku s raketkou na televizi i kdyby měla sebelepší grafiku.

to je aj moj nazor. OCS bolo ovela lepsie nez CGA alebo EGA ale zaostavalo za VGA. Pamatam si clanky z dobovych casopisov o nejakych konverziach, ze len 32 farieb (viem ze dokaze viac s COPPER prechodovymi efektami). AGA sa v podstate dotiahlo na uroven VGA (256 farieb a vacsia paleta). Ocakaval sa vsak vacsi skok vo vyvoji. Tak to bolo vnimane v clankoch vtedy. A cca po 94/95 sa stalo in 3D a multimedia. Bitplanova 2D grafika bola v tom case vnimana ako sice pekna ale zastarala.
ale naspat k teme, ako uz bolo spomenute, rozdiely boli okrem HW spôsobene aj tym, ze casto islo o porty, ktoré robili dvaja - traja ludia a bolo potrebne stihnut termin.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 28.07.2015, 00:39 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2487
Has thanked: 115 times
Been thanked: 424 times
ctirad píše:
Ale hlavně, v době A1200 už všichni chtěli 3D, VGA a ne miliontou první střílečku s raketkou na televizi i kdyby měla sebelepší grafiku.

Velmi trefně vyjádřeno. Souhlas.

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 28.07.2015, 00:45 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2487
Has thanked: 115 times
Been thanked: 424 times
wankes píše:
A co víc, patrně Sega dala vývojářům lepší dokumentaci, takže z toho hw dokázali vyždímat maximum... třeba narozdíl od Atari Jaguár, kde byla podpora tak šílená, že mnohé hry běželi jen na 68000 místo na celém komplexu čipů

Já to slyšel v obměněné podobě, že programátoři ten hardware jaksi nepochopili, což si dovedu představit, prostě nahlížet (chybně) na HW jako stroj s jedním CPU, kterému dám dělat všechnu práci, je tak lákavě jednoduché... Přitom podle konstruktérů Jaguara tam ta 68000 byla jen proto, aby ten systém vůbec nějak nastartoval, a většinu práce měly dělat ty speciální procesory kolem ní...

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 28.07.2015, 09:32 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:40
Příspěvky: 1920
Bydliště: Olomouc
Has thanked: 895 times
Been thanked: 693 times
Dokumentace k Jagovi neni spatna. Pochopeni systemu urcite bylo dost dulezite. Dalsi potiz u Jaguara je, ze hardware nebyl doladen a obsahuje chyby, ktere se musi pri programovani obchazet. Jde to, ale vyvoj to stezuje. Kombinace toho vseho vedla k tomu, ze ten system dlouho komercne neprezil, coz je skoda, protoze hw je to hodne zajimavy.

_________________
www.krupkaj.cz ~ www.atariportal.cz ~ jaysoft.atari.org
:busybee:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 28.07.2015, 10:45 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
V rámci Jaguára se budu bavit o současnosti. Pokud jde HW dostatečně využít jen obcházením, tak dnešní programátoři (fanoušci téhle konzole) již měli dostatek času ji provětrat tak, že jim je špatné fungování některých věci snad i ukradené. Kdyby ale doladění Jaguára přineslo opravdu nějakou výhodu oproti původní verzi, a byla by zachována kompatibilita, je to pak výzva pro HW vývojáře (pokud se toho ještě nikdo nechytl - nesleduji).

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Hry konzole vs počítače
PříspěvekNapsal: 29.07.2015, 15:09 
misticjoe píše:
No tak třeba takový Sonic. Vemte si screenshot z nějakého levelu, hoďte ho do EHB na ECS Amize a zjistíte, že se paleta vůbec, ale vůbec nezměnila. Čím to? Ono se totiž hodně grafiky a hudby pro hry na Segu dělalo právě na Amize. Dokonce se i (blahé paměti si vybavuji, že to bylo jednou ukázáno i v Bad Influence) dělal HW, kterým se celý image cartridge na Amize nahrál (a dal i tím pádem kopírovat na X cartů).
Proč ale v takové kvalitě hry neběžely i na Amče? Inu to mělo několik důvodů. Předně na to HW A500 nebyl tak úplně stavěný. Resp. byl a je, ale kvalitních programátorů, kteří by plně viděli do různých triků bylo jako šafránu. Ale hlavní důvod vidím v tom, že se udělal originál na konzoli, na kterém pracoval celý tým lidí, ale pak port dostal na starosti nějaký jeden šmudla, který měl deadline, zdrojové kódy a pofidérní znalosti o schopnostech platformy, na kterou portoval. Výsledky podle toho vypadaly. Takový OutRun je ukázkou za všechny prachy - přitom moc dobře víme, že jsou hry stejného žánru, které běží daleko rychleji a v lepší kvalitě.

Zeby TUME:
https://en.wikipedia.org/wiki/TUME


Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz