OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

HVDOSdev2019!

Právě je 21 srp 2019, 12:09

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 101 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 12 črc 2019, 15:31 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15 kvě 2014, 15:24
Příspěvky: 364
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 207 times
Kubik: jojo 100% souhlas :D :thumbup:

_________________

CSS Electronics Petr Valečko
Návrh a stavba hardware, programování, hraní her, opravy

ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB, Didaktik Gama 192KB
ZX Nucleon 512KB (fáze návrhu a zkoušek)
Beta Disk 128C, Delta Disk, Orpheus AY, Multishots IFC,
Multiface 128C (Debugged) IFC, Externí ROM 64KB a 128KB,
Advanced Parallel Interface ADPI8255A


http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 12 črc 2019, 16:14 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18 čer 2013, 20:26
Příspěvky: 2433
Has thanked: 92 times
Been thanked: 359 times
css píše:
"Zapojil jsem ti na hranový konektor..."
Prosímtě, přímý konektor se to jmenuje, nezaváděj novou terminologii... musel jsem se hodně zamyslet, abych rozklíčoval, co tím vlastně míníš... 8-)

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 12 črc 2019, 21:50 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29 čer 2013, 16:52
Příspěvky: 1475
Has thanked: 18 times
Been thanked: 243 times
Asi uz pozde, ale take nahodim par typu / napadu k vylepseni.

Tak napriklad celkem fajn featura by bylo zpristupnit tzv. atributovy port FF. Nektere ZX hry proste na pentagonu kvuli tomu nejdou, nebo proste blikaj a padaj.
Rozsirena pamet ZX je sice fajn, ale realita je takova, ze softwaru je velice malo. Spis jen jenake dema her, nebo to obcas vyuzije nejaky commander. Sam s tim mam zkusenosti, kdyz jsem postavil PROFI INTERFACE ktery do ZX128+2 pridal 1MB ram a umel nejruznejsi typy pametovych rozsireni. Pentagon 512 ma ne zrovna stastne resene strankovani coz zpusobuje trochu nekompatibilitu (nutnost prepinani). Mozna lepsi typ strankovani ma ZX Profi 1024 nebo Scorpion 1024 nebo Pentagon 1024, ktery ma jen pridavny port EFF7 kde se da softwarove vybrat(prepnout) mezi 1024kB ram a 128kB.
A urcite bych nekam na desku umistil pinove listy s vyvedenim dulezitych signaluz napriklad pro nejake interni rozsireni (modul s paletou barev, atd..)
Pred sbernici by bodla na desce pinova dvourada lista, ale koukam, ze nebude misto.
A jeste jedna drobnost, kdyby tam byl nejaky prepinak, kde se da zvolit zacatek signalu INT, daly by se na tom bez blikani hrat i hry ze ZX48 s vykreslovanim sprajtu primo do videoram. Pentagon totiz generuje INT na konci posledniho mikroradku pixelove casti obrazu, zatimco ZX ho potrebuje na zacatku kresleni horniho borderu.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 22 črc 2019, 22:46 
Offline
Pan Generální

Registrován: 16 čer 2014, 12:23
Příspěvky: 2351
Bydliště: Jesenice
Has thanked: 14 times
Been thanked: 142 times
ZX nuvo 128


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 10:27 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15 kvě 2014, 15:24
Příspěvky: 364
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 207 times
Ptal se mě Billy48, jak pokračuje práce na desce? Přetiskuji zde moji odpověď Billymu48 + obrázek, jak teď deska vypadá. Tenké žluté čáry jsou dosud nenaroutované spoje. Jde to pomalu, ale jde to :slint:

Odpověď pro Billyho:

Ahoj, neboj se, jakmile bude prototyp, určitě se to tu dozvíš ;)

Každým dnem na desce pracuju, ale jak psal Kubik, že posledních 10% spojů zabere 90% času, tak bych to upravil na 5% spojů zabere 95% času ;) . Centrální část desky je už tak zaplněná spoji s takovou hustotou, že natáhnout každý další jeden spoj je klidně i hodina práce nebo i víc, musíš nad tím přemýšlet a zvolit jinou cestu pro několik dalších spojů. Takže včerejší produktivita za celý den byla 6 nových spojů! A to mi jich zbývá odhadem ještě takových 50!

Jinak HW úpravy teď už žádné nechystám, z Velesoftových poznámek byla určitě zajímavá lišta se signály, ta by byla skvělá, ale momentálně mě vůbec nenapadá, kam ji umístit, deska je úplně plná. Dál by určitě byl dobrý ten FF port s video signály a přepínatelné INT, problém je, že já nejsem autor Pentagonu a ani jsem příliš nepochopil jeho princip činnosti, i když jsem se vážně snažil. Takže takovéhle úpravy by musel provést někdo, kdo principu funkce Pentagonu rozumí, navíc v případě toho FF portu tuším, že by to obnášelo několik čipů navíc, a ty už prostě není kam dát. Škoda, že se do krabice od Gumáka nevejde o trochu větší PCB.

Každopádně ZX Nucleon tu není pro to, aby nahradil jak Spectrum, tak Pentagona, to ani nejde. Vždycky bude potřeba mít oba stroje - na starší software a soft "ze západu" Spectrum, ale na novější věci, kterých je v současnosti drtivá převaha (dema, hry atd.) z exSSSR oblasti Pentagon resp. Nucleon.

Budu se snažit co nejrychleji dodělat prototypovou desku na vyzkoušení funkce, ta bude ještě dělaná "ošklivě" bez optimalizace spojů, ale během doby, co bude ve výrobě, budu pak pracovat na optimalizaci spojů na desce, aby byly hezky "učesané" :)

Čau Petr


Přílohy:
nuc512progress.png
nuc512progress.png [ 282.06 KiB | Zobrazeno 627 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 10:57 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 28 led 2016, 23:57
Příspěvky: 3277
Has thanked: 161 times
Been thanked: 251 times
Asi to budou jenom nejake renderovaci artefakty, ale ta modra vrstva mi prijde jako ze ma dost malou izolaci mezi spojema. Spoje na cervene strane mi zas prijdou zbytecne tluste :) Jakym spojem/izolaci to routujes?

_________________
Nikdy nediskutujte s blbcem. Stáhne vás na svoji úroveň a vyhraje zkušeností.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 11:16 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15 kvě 2014, 15:24
Příspěvky: 364
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 207 times
Jsou to ty artefakty, routuju spojema 12mil (0,3mm) a izolacni mezery minimalne 6mil (0,15mm). Tyhle hodnoty umi cinani bez problemu vyrobit, jak jsem se koukal. A kazdych par minut nechavam Eagla celou desku prekontrolovat na minimalni izolacni vzdalenosti, krizeni spoju, zkraty apod., a pripadne chyby hned opravuju ;-)

_________________

CSS Electronics Petr Valečko
Návrh a stavba hardware, programování, hraní her, opravy

ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB, Didaktik Gama 192KB
ZX Nucleon 512KB (fáze návrhu a zkoušek)
Beta Disk 128C, Delta Disk, Orpheus AY, Multishots IFC,
Multiface 128C (Debugged) IFC, Externí ROM 64KB a 128KB,
Advanced Parallel Interface ADPI8255A


http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 11:52 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 28 led 2016, 23:57
Příspěvky: 3277
Has thanked: 161 times
Been thanked: 251 times
Nebal bych se klidne i 8/8 nebo 8/6 (aspon v tech hustych castech). Nevim, kolik umi jlcpcb, ale ostatni cinani zvladaji 5-6 mil. To uz si pak v pripade nouze muzes lajsnout i dva spoje mezi DIL vyvodama.

Tam vlevo dole jsou nejake velke kondenzatory a civka. Vejde se to na vejsku? Ja jen ze jsem do tech mist dal jednou patice na 4116 a pak mi nesel zavrit gumak :)

_________________
Nikdy nediskutujte s blbcem. Stáhne vás na svoji úroveň a vyhraje zkušeností.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 12:30 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15 kvě 2014, 15:24
Příspěvky: 364
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 207 times
Koukal jsem na JLCPCB a Seeedstudio a tech 6mil izol. je vetsinou standard, takze se toho drzim, nechci to hnat zbytecne do krajnosti. Zatim se mi povedlo naroutovat vsechno, hlavne ta dolni cast, kde je cela logika, to byl fakt masakr. Ale jak pises, na nekolika mistech jsem se nevyhnul i 2 spojum mezi vyvody IC DIL, tam jsem (jen v tehle zuzene casti) pouzil silu spoje 10mil, vsude jinde, krome napajecich cest, je 12mil.

Tahle deska bude prototyp, uvidi se, jestli pujde Gumak zavrit :-D Kdyz ne, budu to resit pak. Ty elyty jak pises maji prumer 8mm, tlumivka ma vysku asi 7,5mm. Uvidime :-)

_________________

CSS Electronics Petr Valečko
Návrh a stavba hardware, programování, hraní her, opravy

ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB, Didaktik Gama 192KB
ZX Nucleon 512KB (fáze návrhu a zkoušek)
Beta Disk 128C, Delta Disk, Orpheus AY, Multishots IFC,
Multiface 128C (Debugged) IFC, Externí ROM 64KB a 128KB,
Advanced Parallel Interface ADPI8255A


http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 19:13 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29 čer 2013, 16:52
Příspěvky: 1475
Has thanked: 18 times
Been thanked: 243 times
To takhle desce trochu odlehcit. Napiklad muzeme ztencit spoje (treba rozvod napajeni) a soucasne nechat udelat treba dvojnasobne tluste platovani. Tim se usetri misto v okoli spoju (obzvlast tech tlustsich). No a ja bych treba sel jeste odvaznejsi cestou. Pokud je opravdu problem s mistem, vetsinou pomuze pridat vice vrstev v plosnaku. Ale zase na ukor ceny. Co takhle na nejdivocejsi oblast pridat paralelne polozeny maly plosny spoj s problemovym rozvodem. Desce se tak odlehci a nebusi byt spoje nahustene do extremu. Deska muze primo doslova lezet na spodni strane desky, nebo na horni(na cipech) a z obou stran byt pripojena pinovou listou treba s rozteci 2mm. Deska muze byt tenka a povede pouze signaly. 10x10cm stoji dnes dvacku a muze to nejen usetrit praci, ale i v nekterych pripadech dovolit opravy/upravy nebo rozsireni pouhou vymenou/zamenou teto desky. Lepsi nez jakekoli dratovani, a hlavne nejaka moznost rozsireni....

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25 črc 2019, 19:59 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29 čer 2013, 16:52
Příspěvky: 1475
Has thanked: 18 times
Been thanked: 243 times
Koukam na desku a napada me jedna vec. Uplne vpravo je Z80CPU s posilovacem sbernice. Proste cely procesor s posilenim hodit na samotnou desku a pod sbernici pridat tu zminovanou pinovou listu, do ktere by se ona CPU deska pripojila. CPU by bylo pekne vodorovne pri pohledu na zakladni desku a nicemu by to tolik nebranilo, protoze prave v horni casti desky je hodne mista pod krytem gumaka i pluska. O vysku moc nejde. Jen aby byl prostor pro ksandu membrany, aby se nelamala nebo neodrela). Zakladni desce by se zvetsil volny prostor, zaroven by zde byla pinova lista, kterou chceme a tim, ze je CPU oddelene, tak to dovoluje az neskutecne upravy a upgrade bez zasahu do hlavni desky a s minimalni cenou. Tohle by myslim mohlo jit nejsnadneji, protoze pinova lista u sbernice by obsahovala logicky vsechny cpu signaly, a jde o stejne rozlozeni signalu jako ma sbernice, takze v podstate by bylo hotovo. Jen odroutovat CPU s posilenim z desky a hodit cele na samotnou malou desticku.

Vymenou CPU desky ziskame moznost pripojit treba Z80 v jinem pouzdru(PLCC, SMD, .... eZ80...) a hlavne muzeme signaly upravit/zmenit jeste nez dorazi ven. Docela bych zvazil pinovou listu protahnout a pridat k ni i signaly jako RAMCS,RGBI,TapeIN/OUT,speaker,CLK 14 nebo 7 MHz,AY A,B,C. Pak by se dalo kouzlit... pridavat zvukove cipy a michat je primo do AY vystupu, nebo cokoli vas napadne. Podle me nejrychlejsi a nejlevnejsi reseni.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 26 črc 2019, 07:40 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 05 zář 2013, 14:08
Příspěvky: 768
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 74 times
Been thanked: 226 times
Doska má vojsť do case od gumáka, takže akékoľvek daughterboardy neprichádzajú do úvahy. Človek je pri opravách gumákov rád, že sa v oblasti pod klávesnicou vojdú integráče v pätici.

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 26 črc 2019, 09:19 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 28 led 2016, 23:57
Příspěvky: 3277
Has thanked: 161 times
Been thanked: 251 times
Ja bych to Velesofte nekomplikoval. Idealni by bylo sehnat nekde za rozumnou cenu takove ty hrebinky, co se kdysi pouzivaly na rozvod napajeni, ale nekomplikoval bych to dalsi deskou. A ostatne, myslim, ze by se dalo jit s technologii jeste trosku vic do extremu, takze zmensit pruchodaky a tak. Bohuzel nemam po ruce Eagle s tema 4MB SIMMama, co jsem delal, ale cinan to vyrobil v pohode, a tam jsem sel podle meho soudu hodne na krev :)

BTW: @CSS, zkontroluj si DRC rules, nektere pruchodaky vypadaji, ze se dotykaji :) Mozna je to zas problem renderu, ale vypada to hodne podezrele. Ja pouzivam myslim nejaky DRC, co jsem stahnul od Seeedstudia.

BTW2: @Velesoft: ted jsem koukal na nejake parametry, a pokud pouzijes 2oz, tak se minimalni trace/isolation zvedne na 10mil, takze si tim moc nepomuzes. Udelas sice tenci napajeni, ale zas musis tahat tlustsi signaly.

_________________
Nikdy nediskutujte s blbcem. Stáhne vás na svoji úroveň a vyhraje zkušeností.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 26 črc 2019, 10:39 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29 čer 2013, 16:52
Příspěvky: 1475
Has thanked: 18 times
Been thanked: 243 times
z00m píše:
Doska má vojsť do case od gumáka, takže akékoľvek daughterboardy neprichádzajú do úvahy. Človek je pri opravách gumákov rád, že sa v oblasti pod klávesnicou vojdú integráče v pätici.


Ja doma gumaka mam a i pruhlednej case. Takze moc dobre vim, kolik mista tam je. Nad sbernici ma gumak vyssi kryt kvuli puvodnimu chladici, ktery zde nebude. A prave toto misto jsem pro plosnak myslel. Logicky je pak jedina dalsi cesta komplet preroutovavat opakovane problemove spoje. Cpu deska je asi nejrozumnejsi cesta, jak desku vcas doroutovat a zaroven zjednodusit a uvolnit na ni jeste misto.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 26 črc 2019, 14:53 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 14 kvě 2013, 19:10
Příspěvky: 1182
Bydliště: Kurim
Has thanked: 430 times
Been thanked: 334 times
Kdyby to bylo fakt moc prace, jako ze to vypada, ze jo, tak bych se tak uplne nebal hodit to do ctyr vrstev. Ty ceny desek uz nejsou nijak hrozny a vyznamne se tim zjednodussi routovani a zkvalitni rozvody napajeni a myslim, ze usetreny cas, za to stoji.

_________________
http://www.8bity.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 101 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz