OldComp.cz
http://www.oldcomp.cz/

BETADISK 128
http://www.oldcomp.cz/viewtopic.php?f=39&t=1954
Stránka 615

Autor:  css [ 20.08.2018, 20:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Ještě jeden dotaz bych měl na ZXCYGNUSe: Jaký soft pro Windows bys doporučil pro převod stažených TR-DOS programů na reálnou disketu TR-DOSu? Nejlépe, aby to umělo všechny typy souborů, jako TRD, SCL + ještě jsem viděl nějaké další. A když to bude umět i opačně, bude to super. ;-)

Dnes jsem si zas chvíli hrál s Betou + Gama 89, zkoušel jsem všechny možné příkazy z příkazového řádku, i z BASICu, vypadá to, že všechno fachá, jak má, ale chtěl jsem si spustit nějakou gamesku staženou z netu a nepovedlo se mi jí nijak převést na fyzickou disketu. Zkoušel jsem RIDE143RC2, buď blbě hledám, ale ani za boha jsem tam nepochopil, jak to provést (a nebo to neumí?), pak jsem si stáhl DOSový TRD2DISK od nějakého Rusa, ten se tvářil, jako že něco dělá (soft, néé ten rus :-))) ), ale vždy to skončilo chybou zápisu na disketu.

S čím máš nejlepší zkušenost? Díky.

Autor:  Billy48 [ 21.08.2018, 01:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Ja som v casoch pouzivania windows kopiroval D80 image na realnu disketu a opacne programom rawwritewin.exe, ktory bol na instalacnom CD Mandrake 8.1 - ak si dobre pamatam (ten program tam bol na skopirovanie obrazu bootovacej diskety).
Ak image diskety TRDOSu obsahuje ciste data, tak by to malo fungovat. Ak tam je este nieco naviac nepojde to :(
Dufam ze pomoze a drzim palce s Betadiskom.

Přílohy:
rawwritewin.zip [193.76 KiB]
417 krát

Autor:  css [ 21.08.2018, 06:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Billy48: Teoreticky by mohl fungovat se soubory TRD, pokud vim, to jsou surova data z cele diskety. Bohuzel rusove ukladaji vetsinou do souboru SCL a tam to urcite nepujde. Problem ale je, ze TR-DOS disketa je naformatovana jinak, nez znaji Wokna, takze pokud ten rawwritewin zapisuje pres win sluzby, nebude fungovat. Zitra vyzkousim, diky moc.

Kazdopadne trva ma prosba na zxcygnus, ty uz to urcite mas zmaknuty :-), ktery softy jsou na tohle nejlepsi prosim? :-) Diky moc.

EDIT: Protože testování zdárně pokračuje, a blíží se zadání finálních PCB do výroby, připravil jsem první betaverzi manuálu, povídání, schémata, osazováky, rozpis součástek. Ještě přibude pár věcí navíc, až budou aktuální fotky, tak i ty, ale prozatím je tato betaverze. Kdo chce začít shánět materiál atd., může stahovat zde: https://uloz.to/!6p1c7yRZ0NSV/betadisk-128c-manual-cz-b1-pdf

Autor:  zxcygnus [ 21.08.2018, 14:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

css píše:
Kazdopadne trva ma prosba na zxcygnus, ty uz to urcite mas zmaknuty :-), ktery softy jsou na tohle nejlepsi prosim? :-) Diky moc.
Fakt nemám, ani trochu.

Největší problém je, že TRDOS nečísluje strany, obě mají číslo nula, čímž pádem s takovou disketou nechtějí pracovat PC řadiče bez ohledu na OS. To se dá obejít formátováním na PC, které strany očísluje a TRDOS to pak zachová/ignoruje. 256 bytové sektory PC, pokud vím, zvládá.

Naposledy jsem TRDOSové diskety četl na PC někdy v dobách W98 pomocí programu hobeta a formátoval pomocí hofrmt (ideálně pod DOSem, může být i FreeDOS). Jestli od té doby vyšlo něco nového, to netuším, Windows už mám jen pro různé servisní účely, ne pro běžné používání. V Linuxu pro TRDOS neexistuje žádná utilita pracující přímo s disketou.

Odkaz na Hobetu jsem nenašel, ale mohu poslat mailem (má to cca 30kB), návod v ruštině.

Jak už jsem psal jinde - ideální způsob, jak dostat data/image na disketu, je zapisovat rovnou pomocí Betadisku a do ZXS přenášet třeba pomocí RS232. Rozhodně je s tím méně problémů na straně PC.
Billy48 píše:
Ja som v casoch pouzivania windows kopiroval D80 image na realnu disket...
Tenhle nápad se na TRDOS fakt použít nedá. TRD sice obsahuje syrová data, ale problém je s ovládáním řadiče na straně PC. MDOS zkousne formát disket podobný MSDOSu... (s trochou nadsázky se liší jen obsah sektorů).

Leda snad zapsat na MSDOSovou disketu TRD image jako soubor, pomocí ZX Spectra přečíst MSDOSovou disketu Betadiskem a ten soubor TRD zapsat jako image na TRDOSovou disketu k čemuž neexistuje vhodný software... ne, tohle fakt není cesta.

Utilitu na čtení MSDOS disket jsem pro TRDOS napsal a jednotlivé soubory se tím dají číst, ale je problém s velikostí těch souborů. TRD image se rozpadne na příliš mnoho malých bloků... nebude to použitelné o dalším kroku nemluvě.

Ale napadlo mne trochu modernější řešení - Gotek. S Betadiskem jsem to už zkoušel, nový firmware TRD umí a funguje to docela pěkně (akorát k tomu není selektor disket jako na Amize). Zapsat TRD na USB Flashku je trivka.

Autor:  css [ 21.08.2018, 19:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Opatřil jsem dnes prototypovou krabičku prototypovým štítkem ;)

Přílohy:
stitek.jpg
stitek.jpg [ 188.49 KiB | Zobrazeno 7681 krát ]

Autor:  Trelix [ 22.08.2018, 07:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

css píše:
... trochu jsem prošťoural internet a objevil tipy na pár softíků, budu zkoušet a pokud se něco ukáže jako životaschopné, dám sem vědět. ..

Doporučuji RIDE.
Docela dost jsme jej testovali a není problém dostat TRD na reálnou disketu.
:speccy:

Autor:  css [ 22.08.2018, 20:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Dnešní postřehy z testování Bety: Z ruského webu jsem stáhl 2 gamesky v SCL a 1 commander v TRD, vše převedl programem RIDE na fyzickou disketu a vyzkoušel. Všechno fungovalo bezvadně. Commander docela slušný, zjistil jsem, že podporuje tvorbu adresářů (i vnořených) na disketě, ale na jejich využití by to určitě chtělo nějaký ruský upravený TR-DOS, standardní 5.05 je nevidí. Také hry jsou rusákama nějak perverzně zneuctěné :puke: , na disku je jen BASIC, a pak za REM klasicky (jak to kdysi bývalo v kazetových bezhlavičkových loaderech) stroják, který čte zřejmě data přímo z určitých sektorů disku. Rusové hru vždy ještě doplní na začátku malým menu ve stylu jako nějaké demo, multikolory, rolující texty apod., v menu se volí pouky do hry a pak její spuštění. Negativum toho všeho je, že každá hra musí mít svou disketu. Takže s tím v budoucnu bude ještě práce, předělat takové gamesy do rozumného formátu BASIC+SCREEN+CODE.

Dále jsem dnes vyzkoušel všechny řadiče 1793 od všech výrobců, co tu mám, a všechny šlapou perfektně, ať už 5V only, nebo 5V+12V verze. I ruské 1818VG93 jedou jak fík.

Zkusil jsem i tlačítko MAGIC, ale tam bude ještě buď zádrhel, a nebo nevím, jak správně funguje? Stiskl jsem ho v BASICu, ale vždy to skončilo černým BORDERem a nic víc, někdy i zásek počítače. Mám za to, že se má uložit na disk SNAP paměti a registrů? Nebo ne?

Pro dnešek vše :beer:

Autor:  zxcygnus [ 22.08.2018, 23:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

css píše:
Dnešní postřehy z testování Bety: Z ruského webu jsem stáhl 2 gamesky v SCL a 1 commander v TRD, vše převedl programem RIDE na fyzickou disketu a vyzkoušel. Všechno fungovalo bezvadně. Commander docela slušný, zjistil jsem, že podporuje tvorbu adresářů (i vnořených) na disketě, ale na jejich využití by to určitě chtělo nějaký ruský upravený TR-DOS, standardní 5.05 je nevidí. Také hry jsou rusákama nějak perverzně zneuctěné :puke:
jj, to já taky nerad, ona je to trochu móda převzatá z C64 a pod., kde bylo zvykem před hru vecpat cracktro. Já mám rád pořádné demo, když si ho chci pustit a dobře udělaný loader hry, když chci hrát, ale nemíchat.

Asi tě budu muset zásobit svým archivem TRD imagů. Konverze pocházející od brňáků jsou obvykle perfektní (Mata, Pentacle, Tom... )
css píše:
Zkusil jsem i tlačítko MAGIC, ale tam bude ještě buď zádrhel, a nebo nevím, jak správně funguje? Stiskl jsem ho v BASICu, ale vždy to skončilo černým BORDERem a nic víc, někdy i zásek počítače. Mám za to, že se má uložit na disk SNAP paměti a registrů? Nebo ne?:
To by mělo, v čistém BASICu by to mělo fungovat perfektně. Pouze když je IM2 aktivní, tak se do názvu snapshotu přidává tuším $ na začátek, aby se IM2 aktivoval při načtení.

Autor:  css [ 23.08.2018, 22:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Další postřehy z testování Bety: Dnes jsem upravil D. Gamu 192KB, úprava je vcelku triviální, jeden doletovaný odpor a jeden drátový spoj, žádný přeškrab, a oprava firmwaru GAL20V8. Funguje to bezvadně, s novým firmware GAL hlídá stav signálu GMBLK na pinu 28A na systémovém konektoru. Pokud je tam log.0 (přes doletovaný pull-down odpor), funguje standardně, pokud se tam ale z Beta Disku objeví log.1 (při aktivaci TR-DOSu), nedovolí GAL práci s 8255kou (porty 31,63,95,127) ani stránkování dodatečné RAM (port 255). Vyzkoušeno, funguje to.

Aktuálně ale řeším nefunkční NMI (tlač. MAGIC), po stisku se neděje nic, resp. se jen na chvíli roztočí mechanika, ale nerozsvítí se na ní LED, pak stichne, zčerná border a konec, někdy i kolaps počítače. Mám takový nápad - moc se mi nelíbí NMI obvod s 74LS123, jednak mi připadají nesmyslné délky pulsů, které generuje, ale víc mi přijde divné toto: Po stisku MAGIC tlačítka se nejprve vygeneruje NMI puls, a až druhým MKO v návaznosti se přistránkuje TR-DOS ROM. A protože každý z kroků provádí některý TTL obvod a je tam určitě zpoždění pár desítek ns, napadlo mě, jestli se nemůže stát, že CPU skáče na obsluhu NMI ale v tu chvíli tam ještě nemá přistránkovanou TR-DOS ROM a tudíž to celé zhavaruje.

Projížděl jsem několik zapojení Bety, jak je realizují rusové, a někde mají obsluhu NMI obráceně, což mi přijde logičtější - po stisku tlač. se nejprve prvním MKO přistránkuje TR-DOS a až poté druhým MKO vygeneruje NMI. Zkusím to zapojení takhle upravit a uvidíme, co to udělá ;)

Přílohy:
dg192k.jpg
dg192k.jpg [ 392.31 KiB | Zobrazeno 7556 krát ]

Autor:  pcmaker [ 24.08.2018, 11:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Nezkoušel jsi, jak se to chová na "obyčejném" ZX Spectru? V mém starém Betadisku mám UCY74123. V datašítu jsou oproti 74LS123 trošku jiné vstupně/výstupní obvody a i vzoreček pro RC člen je malinko odlišný. Myslel jsem, že to funguje tak, že po stisku Magic tlačítka se objeví na NMI vstupu log. nula v délce trvání dané RC členem na IC7B. IC7A reaguje na vzestupnou hranu signálu z IC7B, ale protože jeho RC člen vyrobí podstatně kratší impuls, tak se stihne ještě před uvolněním NMI signálu namapovat EPROM. Teprve po ukončení dlouhého impulsu z IC7B se uvolní NMI a skočí se na #0066 v EPROM. Měřil jsi kapacitu C2? Nemáš tam někde v okolí zkrat? Odpory jsou tam dost nahusto vedle sebe. Nestudoval jsem to, ale u Didaktika se používá jeden fous z 8255 k přepínání banků DRAM. Tam nemůže být problém?

Autor:  css [ 24.08.2018, 11:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

pcmaker: Zkoušel jsem to na D.Gama 80KB, což v podstatě je "obyč Spectrum" ;-) Gumáky po ruce zrovna nemám. Koukal jsem teď do datasheetu Texas Instruments, je společný pro 74123 i 74LS123 a kromě odlišné spotřeby proudu a max. vstupního napětí, které šváb snese (7V pro LS, 5,5V pro neLS) tam jiné rozdíly nemají, i vzorečky mají stejné. Ale to podle mě nebude problém, v origo Betě je taky osazeno LSko, jako u mě. Zkontroluju ty zkraty.

Popis funkce, jak píšeš, je v podstatě dobře až na to, že CPU nereaguje na NMI skokem na 066h až po skončení dlouhého impulsu, ale právě že IHNED na jeho začátku a to je možná ten problém! CPU totiž u NMI reaguje na sestupnou hranu, a protože NMI leze s negovaného výstupu /Q u IC7B, reaguje CPU ihned, kdežto kratší impuls z IC7A pro namapování TR-DOSu přijde až potom s určitým zpožděním. A to by podle mě mohl být ten problém! Každopádně obvodově čistší mi přijde opačný postup, nejprve krátkým impulsem namapovat TR-DOS a až poté impuls NMI. Vyzkouším funkci tak a kdyžtak ještě udělám změnu zapojení.

Autor:  pcmaker [ 24.08.2018, 12:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Pak mi to zapojení také připadá trochu nelogické. Když se nad tím zamyslím, tak si uvědomuji, že mi také vzácně, po stisku Magic, počítač zatuhnul. Ale jelikož se to vyskytovalo velmi sporadicky, tak jsem to neřešil.

Autor:  css [ 24.08.2018, 12:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

pcmaker: V některých ruských klonech Bety mají oba MKO navzájem navázané právě obráceně a možná věděli proč, třeba záleží kus od kusu, jak rychlé čipy se na desce zrovna sejdou, a občas to může zlobit. Ale určitě to tak vyzkouším, jak to je teď mě taky přijde nelogické.

Autor:  pcmaker [ 24.08.2018, 23:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Našel jsem na internetu info, že po aktivaci /NMI provede CPU ještě 11 hodinových cyklů, než skočí na adr.#0066, takže logika a EPROM mají přes 3µs čas na přepnutí EPROM, jestli jsem počítal dobře. I té nejpomalejší by mělo stačit 250ns+čas logiky. Vypadá to, že IC7B je funkční a vyvolá NMI, ale IC7A buď na výstupu nemá signál pro aktivaci Betadisku, nebo je přerušená cesta z Q vývodu 4 IC7A do bodu spojení D3-R2. V tom místě už je vše ok, protože RAND USR 1561X funguje normálně, tzn. volání služeb funguje taky. Nebo je přerušený spoj z vývodu 5 na 2. Nebo je vadný IC7. Víc už mne nenapadá. Ale možná bude chyba úplně někde jinde. Vzpomínám si, jak se jeden stavitel Betadisku taky trápil, aby ve finále zjistil, že místo spínacího tlačítka koupil rozpínací (vypadalo stejně).

Autor:  css [ 24.08.2018, 23:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: BETADISK 128

Stručně postřehy z dnešního testování Bety:

1. Magic button u mě nakonec funguje. SNAP po stisku tlač. MAGIC totiž zapisuje data JEN A POUZE na mechaniku č.1 (A:) a já měl dosud mechaniku naswitchovanou natvrdo pájecím můstkem na č.2 (B:), proto se nic nedělo. Funguje to tak bez ohledu, kterou mechaniku jste naposled používali.

2. Funkce SNAP ale není moc dobře navržená, pokaždé ukládá soubory na disk pod stejnými názvy (@1, @2... atd.), což standardně nelze, uložit na disk x-krát soubor se stejným názvem. Např. pokud uděláte 4x SNAP, budete tam mít 4x soubor "@1", 4x "@2" ... a tak dále, prostě zmatek. Není mi jasné, jak si potom člověk vybere, který snap chce spustit, když mají stejné názvy :shock:

3. Jinak SNAP funguje celkem dobře, 128KB Spectrum detekuje a uloží všechny stránky RAM, u 48KB uloží 48KB

4. Osciloskopem jsem měřil délky impulsů z obou MKO 74LS123 a téměř přesně odpovídaly teoreticky spočítaným hodnotám podle RC členu a datasheetu

5. Už jsem pochopil, proč první MKO (ten spouštěný tlač. MAGIC) má nastavený tak extrémně dlouhý čas (400ms), pro NMI hroooooooozně dlouhý. Protože přes tlačítko se MKO spouští signálem MREQ, a těch 400ms má člověk na to, aby tlačítko pustil. Když ho necháte stisknuté déle, dojde k dalšímu spuštění MKO další sestupnou hranou MREQ a to se furt opakuje, takže se cyklicky provádí NMI a to většinou končí špatně. Mám sto chutí ten čas ještě prodloužit, aby byla jistota, že člověk to tlačítko opravdu stihne pustit. NMI obvod není v Betě dobře navržený :?

6. Rusové jsou divní!! :hammer: Všech 5 her stažených z ruského webu, co jsem zatím vyzkoušel, mají uloženo v perverzním formátu - zaváděcí Basic a pak už na oko nic - celá hra je ve skrytých sektorech na disku, kam si hrabe a načítá je rutina ve strojáku uložená někde za REM v Basicu. Proč proboha nemají klasické soubory Basic, COde, Code....??? Takhle co hra, to disketa, je to silně nehospodárné co do množství disket, prostor, finance atd.! Bude s tím moře práce dát jejich software do rozumné podoby :?

7. Zřejmě jsem poprvé narazil na Gamesu, která nechodí s TR-DOSem 5.05CZ a bude chtít jinou verzi (5.03 nebo 5.04), a sice Mortal Kombat plná verze. Takže nakonec se asi vyplatí možnost osadit EPROM 32KB a přepínat stránky ROM ;)

Konec večerních zpráv, dobrou noc :) :thumbup:

Stránka 615 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/