OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 15:48

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Blitter nebo DMA v novém MB03+?
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 02:11 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 801
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Prosim o implementaci plnohodnotneho blitteru pro vyuziti ve hrach. Neco alespon na urovni blitter cipu v Atari Mega ST (bit shifting, masking) pripadne s dodatecnou VRAM pokud je to nutne.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 09:51 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 1509
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 44 times
Been thanked: 380 times
Já hlasuju PROTI blitteru.

Ale byl bych za integraci OPL4 v zapojení kompatibilním se ZXM-MoonSound
http://micklab.ru/My%20Soundcard/ZXMMoonSound.htm

Jednak si myslím, že video jiné, než originální, není potřeba.
Druhak, pokud už bych chtěl nové video, pak nejspíš připojením V9990, jako je to u MSX, připojili ho už i k CPC, připojili ho už i k Enterprise, tvoří se na to hry, používá jej i SymbOS pro tyto tři platformy.
Má to mračno barev, mračno HW spritů, HW scrolling... Na co blitter?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 10:06 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 05.09.2013, 14:08
Příspěvky: 1068
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 131 times
Been thanked: 473 times
Rovnako postrádam zmysel blittera, hlavne keď tam už je DMA.

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 11:59 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 801
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Jenze DMA neni herni blitter. Pokud jde pouze o puvodni HW tak to chapu. Slo mi o to, ze by se Spectrum coby herni i kdyz neherni platforma konecne dockalo hernich strev pri udrzeni jednoduchosti a flexibility, urcite ne externi grafika z MSX.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 14:03 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Hlasuju PROTI DMA (zbytečnost, nic to vlastně neumí, potřeba přenášet velké souvislé bloky dat v RAM není u ZX Spectra rozumně využitelné).
hlasuju PRO Blitter (po vzoru Amigy nejlépe).

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 16:04 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Tak zkus na ZX udělat s DMA scroll celé obrazovky nahoru o 1 pixel ;-)

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 16:44 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 372 times
Been thanked: 788 times
Lanex píše:
Hlasuju PROTI DMA (zbytečnost, nic to vlastně neumí, potřeba přenášet velké souvislé bloky dat v RAM není u ZX Spectra rozumně využitelné).
DMA ma ovela sirsie vyuzitie, nez len prenasat velke suvisle bloky dat v RAM.
Lanex píše:
Tak zkus na ZX udělat s DMA scroll celé obrazovky nahoru o 1 pixel ;-)
Tak si pozri moje DMA dema z roku 1993. Pozri si aj full-screen multicolor obrazky ktore su mozne len vdaka DMA.
Lanex píše:
Videoram, adresa 16384-22527. ZX Spectrum. V tomto prostoru scrollni obrazovku o 1 pixel nahoru za pomocí DMA. Žádný pomocný videoram někde jinde, ani FastRam ve FPGA. Jen ZX Spectrum 48 a jeho videoram + DMA.
Ak nieco na ZX Spektre fakt nema zmysel, tak potom je to taketo hlupe obmedzovanie a stanovovanie si podmnienok.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 17:20 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Busy píše:
DMA ma ovela sirsie vyuzitie, nez len prenasat velke suvisle bloky dat v RAM.

Ano, umí vyhledávat, případně číst / zapisovat seriově do Portu.
Busy píše:
Tak si pozri moje DMA dema z roku 1993. Pozri si aj full-screen multicolor obrazky ktore su mozne len vdaka DMA.

Tvoje DMA dema znám, jsou skvělé, ale... ne... nevidím tam scroll nahoru o 1 pixel. Je tam doleva o 8, a ten jde jen díky tomu, že se scrolluje celá obrazovka (resp. celé třetiny). Kdyby např. v prvních dvou řádcích měl být statický text (životy ve hře, score), už by se DMA pro tento scroll v této 1/3 obrazovky nedalo efektivně využít. Nebo kolem dokola rámeček (ornament třeba) a DMA končí. Multicolor se přiznám neznám, ale určitě to nebude použitelné ve hrách. Efekty v borderu, hezké, ale za cenu opet stojícího procesoru Z80. Určitě tu problematiku znáte, není potřeba vysvětlovat...
Busy píše:
Ak nieco na ZX Spektre fakt nema zmysel, tak potom je to taketo hlupe obmedzovanie a stanovovanie si podmnienok.

V ROM48 je taky scroll obrazovky nahoru (tedy sprostá "krkolomnost"). Sice o 8 pixlů, ale ani s tímhle scrollem by DMA nejspíš moc nepomohlo (jen hádám, nezkoušel jsem, asi by to bylo lepší než v případě o 1 px). Hloupé omezovaní a podmínky nastavil Clive Sinclair, a díky tomu je DMA na ZX Spectru k podpoře grafiky... k ničemu.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 17:57 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 372 times
Been thanked: 788 times
Lanex píše:
Busy píše:
Tak si pozri moje DMA dema z roku 1993. Pozri si aj full-screen multicolor obrazky ktore su mozne len vdaka DMA.
Tvoje DMA dema znám, jsou skvělé, ale... ne... nevidím tam scroll nahoru o 1 pixel.
Prave preto som spomenul aj ten multicolor. To je rychle prenasanie 32 bajtovych blokov, ideologicky aj technologicky je to preto velmi podobne tomu scrollu obrazovky hore/dole.
Nejake ukazky obrazkov su tu: https://velesoft.speccy.cz/data-gear.htm
Lanex píše:
V ROM48 je taky scroll obrazovky nahoru (tedy sprostá "krkolomnost"). Sice o 8 pixlů, ale ani s tímhle scrollem by DMA nejspíš moc nepomohlo
Prave naopak, pomohlo, a velmi. Vdaka organizacii videoramky sa cele tretiny daju prenasat naraz (blok dlhy 2048-256 bajtov) a po jeho prenose staci uz doprenasat len posledny znakovy riadok (8 blokov po 32 bajtoch), kde (ako som ukazal vyssie na tom multicolore) dokaze DMA tiez priniest velky osoh.
Lanex píše:
je DMA na ZX Spectru k podpoře grafiky... k ničemu.
Takze ako vidis, DMA je pre grafiku velmi, velmi, ale naozaj ze veeeeelmi uzitocne :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 18:03 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Busy, s tebou se přít nebudu, ty vždycky někde nějaký takty navíc vyštracháš! :god: Přemluvili jste mě... dejte tam to... DMA.

PS: ale Blitter by byl prostě lepší :D

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 19:38 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 801
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Spíš než vertikálně bych zadal úkol horizontálně po pixelu skrolovat přes DMA... Jakože blitter by byla bomba pro herní tvorbu...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 12.03.2019, 20:48 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1911
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 517 times
Been thanked: 813 times
MB03+ by měl být následovatelem MB02+, který DMA měl. Tak myslím, že diskuze je zbytečná :-).

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 13.03.2019, 10:37 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 372 times
Been thanked: 788 times
solaris104 píše:
MB03+ by měl být následovatelem MB02+, který DMA měl. Tak myslím, že diskuze je zbytečná :-).
Presne tak, tiez som tohto nazoru. DMA tam proste byt ma, na MB02 sme ho velmi velakrat uspesne vyuzili, a nielen na grafiku, preto akekolvek reci o jeho zbytocnosti automaticky zamietam.

Ohladom nejakeho blitteru, v zasade nie som proti nemu. Ak sa to tam bude chciet niekomu dorobit, branit mu samozrejme nebudeme :)
Tak ma napadlo, nechceli by ste tam okrem blitteru mat aj shadery ? :poke: :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 13.03.2019, 11:29 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2487
Has thanked: 115 times
Been thanked: 424 times
Busy píše:
Ohladom nejakeho blitteru, v zasade nie som proti nemu. Ak sa to tam bude chciet niekomu dorobit, branit mu samozrejme nebudeme :)
Tak ma napadlo, nechceli by ste tam okrem blitteru mat aj shadery ? :poke: :lol:
Zkusím teď na chvíli zaměstnat vaši představivost:

Dejme tomu, že se někdo rozhodl, že Tommik má pravdu, že blitter je opravdu potřeba, a dal se do práce.
Věnoval tomu 1/2 - 2 roky práce (není profík, je nadšenec a dělal to po večerech) a teď je blitter hotový. Zkuste přiřadit procenta pravděpodobnosti následujícím možnostem dalšího vývoje událostí:

1) Tommik udělá jedno demo, na kterém to vyzkouší, a tím to zhasne, žádná hra nevznikne
2) Tommik udělá 1 hru a tím to zhasne
3) Tommik udělá 3 a více her, případně se do tvorby her využívajících blitter pustí i někdo další
4) Tommik řekne "to je pěkný, ale já teď na to nemám čas/mám moc práce/(cokoliv tomu podobného)" a nevznikne nic.

Můžete si samozřejmě do těchto otázek doplnit jakékoli jiné jméno, včetně svého.
Tommikovo jméno jsem zvolil proto, že on po blitteru volal:
tommik píše:
Prosim o implementaci plnohodnotneho blitteru pro vyuziti ve hrach. Neco alespon na urovni blitter cipu v Atari Mega ST (bit shifting, masking) pripadne s dodatecnou VRAM pokud je to nutne.

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MB03+ Ultimate
PříspěvekNapsal: 13.03.2019, 13:30 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Mně tahle debata přijde silně nevyvážená :poke:
neboť ještě tady chybí další rozmanité názory :slap:
např. že
- speccy ani mbéčko žádný blitter ani dma vůbec nepotřebuje;
- mbéčko nikdy nemělo mít ani dma;
- mbéčko mělo mít místo dma blitter;
- blitter v mbéčku by měl obsahovat dma;
- blitter by měl obsahovat dohromady dma i celé mbéčko;
- mb03 je zbytečné, když máme unikartu pro speccy.
:lol:
A pak bych navrhoval to vše vystřihnout do samostatného vlákna a v tomhle původním vlákně bych nechal jen poslední Solarisovu poznámku. :D
:suicide:

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz