OldComp.cz
http://www.oldcomp.cz/

Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64
http://www.oldcomp.cz/viewtopic.php?f=41&t=8253
Stránka 66

Autor:  sandokan [ 14.02.2020, 20:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

Czech Human píše:
se budou do krve hádat o poměru pixelu na strojích, z nichž valná většina už je několikrát rozemletá do následujících generací elektroniky :lol:

vůbec se nehádám, beru to tak jak to je, ale třeba toto vlákno mi něco dalo, protože jsem třeba nastudoval všechny čipy Atari a ZX a dal je na jeden obrázek, poměr desek ale nesedí, možná ZX je v poměru k C64 stejné, ale Atari jsem na netu nesehnal v lepší kvalitě, ve výsledku to bylo nakonec jedno, protože fórum neumožnilo vložit větší rozlišení.
Momentálně by mě ale zajímalo co to Atari umí za všechny grafické/textové režimy, proti C64 je to složitější.
Pak mě jsem se dozvěděl, něco o PAL - to časování 56ns, díky Suksoftovi
Mám i další dotaz, umí ZX synchronizaci s obrazem, aspoň nový snímek? Protože pokud ne, tak nechápu, jak by dělali některé ZX dema.

Autor:  sandokan [ 14.02.2020, 21:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

Panda38 píše:
A přitom stejně hodně závisí na nastavení televizoru, hlavně ty starší měly ratio jak to zrovna vyšlo.

konkrétně toto řeším v práci, pro klienta vždy přizpůsobujeme grafiky dle monitoru, hlavně pokud migrujeme staré věci z 4:3 na 16:9 / 16:10, tak aby kruh byl kruh

vzpomínám si, že když jsem C64 připojil k Merkuru, tak pokud bylo hodně bílé barvy, rozpadla se synchronizace a začal ujíždět obraz a musel jsem doladit, ale ostrost klesla.
jo to si dnešní mládež s LCD už nezažije

Autor:  Czech Human [ 14.02.2020, 21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

Takže po výměně vstupu monitoru a stejně tak výrazné úpravě video výstupu dle toho co před ním leželo se většina rušení odstranila. Prostě křišťálově čistý obraz snadno a rychle :mrgreen: . Hned zahodím přeceňované dvi a půjdu své PMD 60.1 využívat coby monitor, byť tedy po rozpadu otočných trimrů na součástky už to s tou ostrostí není co to bývalo... :lol:

Autor:  dex [ 14.02.2020, 23:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

sandokan píše:
umí ZX synchronizaci s obrazem, aspoň nový snímek? Protože pokud ne, tak nechápu, jak by dělali některé ZX dema.

Odpovídáš si sám.
Umí synchronizaci se snímkem (přerušení při zatmívacím impulzu) a detekci barvy právě vykreslovaného atributu, což se dá využít k detekci konkrétního řádku na obrazovce (neplatí pro ZX 128 +2A/B a +3 s ULA od Amstradu, proto na nich mají některé hry problém se synchronizací nebo během vůbec - odtud většinou "+2A fix", který spočívá v odstranění synchronizace s atributem, takže objekt poblikává, ale hra aspoň jede).

Autor:  ctirad [ 15.02.2020, 00:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

sandokan píše:
Momentálně by mě ale zajímalo co to Atari umí za všechny grafické/textové režimy, proti C64 je to složitější.


V kostce je to 6 textových, 8 grafických a 3 GTIA režimy, libovolně shora dolů kombinovatelné pomocí displaylistu a s počtem řádků od jednoho až do téměř plného overscanu.
Na šířku potom jdou nastavit tři možnosti: 256 pixelů (úzký), 320 pixelů (normální), 384 (široký - overscan).
Barvy jsou řešené nepřímo, pomocí palety s rozlišením 8 bitů s organizací 4 bity jas a 4 bity barva, tedy 16x16= 256 kombinací. Barvových registrů je celkem 9. 4 pro grafiku, 4 pro PMG (ataristické označený pro sprity) a jeden pro pozadí. GTIA režimy potom umí buď 16 odstínů vybrané barvy nebo 16 barev od jednoho odstínu nebo 9 libovolných barev, ale za cenu čtvrtinového horizontálního rozlišení.
Naopak nejvyšší rozlišení má jen 2 odstíny jedné barvy nicméně přes displaylist lze tuto barvu měnit po každém řádku a použít PMG na "podbarvování".
Na hry se nejčastěji používá znakový režim 160x2??
Sprity (PMG) jsou 4 pro "hráče" se šířkou 8 pixelů a "nekonečnou" výškou a 4 pro "střely" se šířkou 2 pixely (a opět nekonečnou výškou), které jdou hardwarově spojit do pátého "hráče". Rovněž je možné spojit více spritů do jednoho pro dosažení více barev. Vše s HW detekcí kolizí.

Autor:  tommik [ 16.02.2020, 00:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

dex píše:
Umí synchronizaci se snímkem (přerušení při zatmívacím impulzu) a detekci barvy právě vykreslovaného atributu, což se dá využít k detekci konkrétního řádku na obrazovce (neplatí pro ZX 128 +2A/B a +3 s ULA od Amstradu, proto na nich mají některé hry problém se synchronizací nebo během vůbec - odtud většinou "+2A fix", který spočívá v odstranění synchronizace s atributem, takže objekt poblikává, ale hra aspoň jede).


To je zajimava informace. Je tohle ten hlavni duvod proc ve sve dobe byla tmava +2A tak nedoporucovana v mem okoli? Znamena to tedy ze +2A neumi synchronizovat snimkovani / radky? Dekuji za rozvedeni tematu...

Autor:  dex [ 16.02.2020, 09:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

tommik píše:
Je tohle ten hlavni duvod proc ve sve dobe byla tmava +2A tak nedoporucovana v mem okoli?

Taky byly obavy, že ta ULA nejde vyměnit/nahradit (ovšem zdroj ULA pro běžnou 128+ / +2 taky nebyl).
Další důvody byly přítomnost +3 DOSu - paměťová stránka, kterou +3DOS používá pro svoje systémové proměnné, se má nahrávat nebo depackovat jako poslední (+3DOS jinak při návratu do Basicu a pokusu o nahrání dalšího bloku spadl).
Též rozšířené stránkování 64 K ROM místo 32 K, allRAM režim - hra používající nestandardní hodnoty při stránkování si mohla odstránkovat ROM nebo videoRAM a spadnout, nebo nebyl vidět obraz (to se stává i na běžném ZX 128 s připojenou D40 bez úpravy, že přistránkuje VRAM 7 a zakáže stránkování, takže na obrazovce je většinou černo a nejde s tím nic dělat)
Zpřeházení rychlých a pomalých stránek RAM (vektor přerušení v pomalé stránce může způsobovat kolize - pršení v obrazu až pád stroje).
Citace:
Znamena to tedy ze +2A neumi synchronizovat snimkovani

Samozřejmě umí.
Citace:
/ radky?

Ano, těch pár her, co to využívají, má na +2A/+3 problémy (pokud se nepoužije opravená verze - oprava většinou znamená zrušení synchronizace na barvu atributu, takže hra na nic nečeká a rovnou kreslí, sice to může poblikávat, ale aspoň to jede).

!Ne všechny opravné fixy pro +2A řeší synchronizaci, některé jsou směřovány právě na stránkování a systémové proměnné +3DOSu.

Autor:  sandokan [ 16.02.2020, 22:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64

pro rychlé seznámení s C64 doporučuji shlédnout toto velmi povedené video
phpBB [video]


pro detailnější pohled na 6502 respektive 6510, VIC, SID zde
phpBB [video]


phpBB [video]


pokud máte někdo i tip na podobná videa na ZX a Atari800XL/XE rád shlédnu

Stránka 66 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/