OldComp.cz http://www.oldcomp.cz/ |
|
Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 http://www.oldcomp.cz/viewtopic.php?f=41&t=8253 |
Stránka 6 z 6 |
Autor: | sandokan [ 14.02.2020, 20:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
Czech Human píše: se budou do krve hádat o poměru pixelu na strojích, z nichž valná většina už je několikrát rozemletá do následujících generací elektroniky vůbec se nehádám, beru to tak jak to je, ale třeba toto vlákno mi něco dalo, protože jsem třeba nastudoval všechny čipy Atari a ZX a dal je na jeden obrázek, poměr desek ale nesedí, možná ZX je v poměru k C64 stejné, ale Atari jsem na netu nesehnal v lepší kvalitě, ve výsledku to bylo nakonec jedno, protože fórum neumožnilo vložit větší rozlišení. Momentálně by mě ale zajímalo co to Atari umí za všechny grafické/textové režimy, proti C64 je to složitější. Pak mě jsem se dozvěděl, něco o PAL - to časování 56ns, díky Suksoftovi Mám i další dotaz, umí ZX synchronizaci s obrazem, aspoň nový snímek? Protože pokud ne, tak nechápu, jak by dělali některé ZX dema. |
Autor: | sandokan [ 14.02.2020, 21:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
Panda38 píše: A přitom stejně hodně závisí na nastavení televizoru, hlavně ty starší měly ratio jak to zrovna vyšlo. konkrétně toto řeším v práci, pro klienta vždy přizpůsobujeme grafiky dle monitoru, hlavně pokud migrujeme staré věci z 4:3 na 16:9 / 16:10, tak aby kruh byl kruh vzpomínám si, že když jsem C64 připojil k Merkuru, tak pokud bylo hodně bílé barvy, rozpadla se synchronizace a začal ujíždět obraz a musel jsem doladit, ale ostrost klesla. jo to si dnešní mládež s LCD už nezažije |
Autor: | Czech Human [ 14.02.2020, 21:14 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
Takže po výměně vstupu monitoru a stejně tak výrazné úpravě video výstupu dle toho co před ním leželo se většina rušení odstranila. Prostě křišťálově čistý obraz snadno a rychle . Hned zahodím přeceňované dvi a půjdu své PMD 60.1 využívat coby monitor, byť tedy po rozpadu otočných trimrů na součástky už to s tou ostrostí není co to bývalo... |
Autor: | dex [ 14.02.2020, 23:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
sandokan píše: umí ZX synchronizaci s obrazem, aspoň nový snímek? Protože pokud ne, tak nechápu, jak by dělali některé ZX dema. Odpovídáš si sám. Umí synchronizaci se snímkem (přerušení při zatmívacím impulzu) a detekci barvy právě vykreslovaného atributu, což se dá využít k detekci konkrétního řádku na obrazovce (neplatí pro ZX 128 +2A/B a +3 s ULA od Amstradu, proto na nich mají některé hry problém se synchronizací nebo během vůbec - odtud většinou "+2A fix", který spočívá v odstranění synchronizace s atributem, takže objekt poblikává, ale hra aspoň jede). |
Autor: | ctirad [ 15.02.2020, 00:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
sandokan píše: Momentálně by mě ale zajímalo co to Atari umí za všechny grafické/textové režimy, proti C64 je to složitější. V kostce je to 6 textových, 8 grafických a 3 GTIA režimy, libovolně shora dolů kombinovatelné pomocí displaylistu a s počtem řádků od jednoho až do téměř plného overscanu. Na šířku potom jdou nastavit tři možnosti: 256 pixelů (úzký), 320 pixelů (normální), 384 (široký - overscan). Barvy jsou řešené nepřímo, pomocí palety s rozlišením 8 bitů s organizací 4 bity jas a 4 bity barva, tedy 16x16= 256 kombinací. Barvových registrů je celkem 9. 4 pro grafiku, 4 pro PMG (ataristické označený pro sprity) a jeden pro pozadí. GTIA režimy potom umí buď 16 odstínů vybrané barvy nebo 16 barev od jednoho odstínu nebo 9 libovolných barev, ale za cenu čtvrtinového horizontálního rozlišení. Naopak nejvyšší rozlišení má jen 2 odstíny jedné barvy nicméně přes displaylist lze tuto barvu měnit po každém řádku a použít PMG na "podbarvování". Na hry se nejčastěji používá znakový režim 160x2?? Sprity (PMG) jsou 4 pro "hráče" se šířkou 8 pixelů a "nekonečnou" výškou a 4 pro "střely" se šířkou 2 pixely (a opět nekonečnou výškou), které jdou hardwarově spojit do pátého "hráče". Rovněž je možné spojit více spritů do jednoho pro dosažení více barev. Vše s HW detekcí kolizí. |
Autor: | tommik [ 16.02.2020, 00:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
dex píše: Umí synchronizaci se snímkem (přerušení při zatmívacím impulzu) a detekci barvy právě vykreslovaného atributu, což se dá využít k detekci konkrétního řádku na obrazovce (neplatí pro ZX 128 +2A/B a +3 s ULA od Amstradu, proto na nich mají některé hry problém se synchronizací nebo během vůbec - odtud většinou "+2A fix", který spočívá v odstranění synchronizace s atributem, takže objekt poblikává, ale hra aspoň jede). To je zajimava informace. Je tohle ten hlavni duvod proc ve sve dobe byla tmava +2A tak nedoporucovana v mem okoli? Znamena to tedy ze +2A neumi synchronizovat snimkovani / radky? Dekuji za rozvedeni tematu... |
Autor: | dex [ 16.02.2020, 09:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
tommik píše: Je tohle ten hlavni duvod proc ve sve dobe byla tmava +2A tak nedoporucovana v mem okoli? Taky byly obavy, že ta ULA nejde vyměnit/nahradit (ovšem zdroj ULA pro běžnou 128+ / +2 taky nebyl). Další důvody byly přítomnost +3 DOSu - paměťová stránka, kterou +3DOS používá pro svoje systémové proměnné, se má nahrávat nebo depackovat jako poslední (+3DOS jinak při návratu do Basicu a pokusu o nahrání dalšího bloku spadl). Též rozšířené stránkování 64 K ROM místo 32 K, allRAM režim - hra používající nestandardní hodnoty při stránkování si mohla odstránkovat ROM nebo videoRAM a spadnout, nebo nebyl vidět obraz (to se stává i na běžném ZX 128 s připojenou D40 bez úpravy, že přistránkuje VRAM 7 a zakáže stránkování, takže na obrazovce je většinou černo a nejde s tím nic dělat) Zpřeházení rychlých a pomalých stránek RAM (vektor přerušení v pomalé stránce může způsobovat kolize - pršení v obrazu až pád stroje). Citace: Znamena to tedy ze +2A neumi synchronizovat snimkovani Samozřejmě umí. Citace: / radky? Ano, těch pár her, co to využívají, má na +2A/+3 problémy (pokud se nepoužije opravená verze - oprava většinou znamená zrušení synchronizace na barvu atributu, takže hra na nic nečeká a rovnou kreslí, sice to může poblikávat, ale aspoň to jede). !Ne všechny opravné fixy pro +2A řeší synchronizaci, některé jsou směřovány právě na stránkování a systémové proměnné +3DOSu. |
Autor: | sandokan [ 16.02.2020, 22:52 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sinclair ZX Spectrum: absolutely better than C64 |
pro rychlé seznámení s C64 doporučuji shlédnout toto velmi povedené video pro detailnější pohled na 6502 respektive 6510, VIC, SID zde pokud máte někdo i tip na podobná videa na ZX a Atari800XL/XE rád shlédnu |
Stránka 6 z 6 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |