OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 17:00

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 309 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 01:19 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1970
Bydliště: Praha
Has thanked: 85 times
Been thanked: 255 times
JohnBlbec píše:
to uz je ale tvoje volba :-)


To prave neni, minimalne ne dobrovolna volba. Vetsina programu (her) je totiz pro Vili ROM a pro tu puvodni snad jen ten Basic.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 16:55 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 1508
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 44 times
Been thanked: 380 times
Citace:
BASIC pro ViLi ROM má téměř hotový Dex, ale jestli ho někdy dodělá je ve hvězdách.

Ono nechybí moc, jen opravit buffery, zkontrolovat (a případně opravit) reentrantnost funkcí, LOAD/SAVE dat, opravit rutinu Kecala (ten je i jako samostatný program, chtěl jsem ho upravit, aby se čeština dala zadávat normálně, když ji Ondra má, a ne se středníkem jako na Spectru, ale někde je chyba), dodělat rutiny pro grafiku her - sprity, čtení joysticku (zatím má problém, že je ve stránkované části paměti) a samozřejmě, od počátku můj hlavní záměr: runtime pro tvorbu stand-alone aplikací.

Při dostatku volného času by to bylo zakrátko, při nedostatku je to na roky.
Citace:
Možná by bylo jednodušší patchnout ten originální BASIC pro Tesla ROM.

Nevím, zda Petr EC nemá zdroják Basicu EXP, ale nevím o tom.

Jednodušší by pak bylo portnout Nascom Basic (použitý i na PMD a IQ) a doroubovat do něj grafické a zvukové příkazy už použité v Piko Basicu.

Mimochodem mám rozdělaný i Focal a port Turbo Imploderu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.10.2018, 19:21 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 782
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Bacha na to kdyby někoho napadlo tu klávesnici řešit pomoci MCU. Zrada je vtom že u Ondry se klávesnice čte pouze pomoci instrukce IN, proto taky Ondra nemá volné porty, takže čas na zpracování je pouze 450ns což běžný MCU nedá. Jedno z možných elektronických řešení je použít spínací analogovou matici, konkrétní řešení pomoci dvou MHB8804 (analogová spínací matice 8x4) a MHB8748 je v „KEYFACE“ od DIDAKTIK Skalice pro klony :speccy: co dělaly. Skládat celou matici z hradel by bylo trochu divoké ale proveditelné, druhá z možnosti je použit pro shifty a klávesy co jsou splacené společně (šipky) ještě s nějakou klávesou řešit přímo jako matici a na zbytek dát obvod 74151, 74138 (7442) pomoci kterých se propojí konkrétní sloupec a řádek. Pokut těch páru 74151/74138 (7442) bude víc tak podle toho kolik jich bude ta k tolik bude moct být stlačených kláves současně.

Už kdysi se vedla debata na téma náhrady klávesnice u Ondry pomoci klávesnice z toho největšího nedodělku od IBM aneb IBM PC a spousta lidi nepochopila (spíš jim nedošli souvislosti) že běžný MCU to nedá přímo, nakonec se skončilo u nějakého MCU a spínací matice. Jenže jaksi to skončilo na spínací matici aneb kde je vzít.

Pokut se použijí mechanické spínače tak vhodná inspirace je zde.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.10.2018, 19:52 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 03.05.2017, 11:50
Příspěvky: 403
Bydliště: Ústí nad Labem
Has thanked: 56 times
Been thanked: 118 times
[quote="EC1045.01"]Jenže jaksi to skončilo na spínací matici aneb kde je vzít.

No, analogová spínací matice je na to celkem zbytečná když se tam přesejpaj jedničky a nuly... Nicméně spínací logická matice by šla celkem jednoduše nasypat do cpld ne? Odhadem XC9572xl je celkem k sehnání a vejít by se to tam mělo...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.10.2018, 20:02 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 28.01.2016, 23:57
Příspěvky: 3756
Has thanked: 213 times
Been thanked: 388 times
Nebo do EPROMky. Pokud tomu spravne rozumim, klavesnice ma 10 vstupu, 5 vystupu a je na ni maximalne 50 klaves, z cehoz mi plyne, ze 64KB EPROMka by mela stacit - 10bit vstupy z Ondry, 6 bitu z MCU, ke kteremu bude pripojena PS/2 klavesnice, a 5 vystupu z EPROM pujde zpatky do Ondry.

_________________
Nikdy nediskutujte s blbcem. Stáhne vás na svoji úroveň a vyhraje zkušeností.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.10.2018, 21:15 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 782
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
On tam byl ještě jeden problém, co jsem nezmínil a to že jsme to chtěli (nebo aspoň já) v retro stylu tj. pouze THD součástky aneb DIL pouzdra, možná by se skouslo PLCC pouzdro a THD patice ale nebilo by to už to správné retro. Ony se do telefoniích ústředen dělali ty analogové spínací matice, přiklad ta MHB 8804(A) od TESLA je určena do ústředen. Výhodou je to že je to dobový obvod a jde sepnout cokoli kamkoli a vzhledem k tomu že je ta matice obousměrná tak se chová jako originál membrána.

Kubik: s tou EPROM by to bylo krásné ale mám pocit, že by to neklaplo a to hlavně u her kde je potřeba mít zmačknutých vícero kláves najednou, už si nepamatuji jak tam funguji ty přeřaďovače ale jakmile se tam aspoň jeden bude chovat jako klasický SHIFT tak ty tabulky tam budou muset bit dvě a s dalšími kombinacemi ti to poroste geometrickou řadou.

Obecně nahradit jen matici kláves něčím elektronickým je docela problém i za předpokladu že se čte klávesnice klasiky pomoci instrukci OUT a IN. Pokut se používají ke ctění klávesnice služby monitoru tak tam na zpracovaní může být dost času ale, jakmile si program/hra bude číst klávesnici sama tak se pak musí počítat s nejhorší variantou a to že ty instrukce co obhospodařuji klávesnici jsou hned za sebou a to pak u 2MHz CPU (I8080, Z80) je na zpracovaní čas cca 2us což je o dost déle než Ondry ale i tak to chce dost výkonný MCU aby měl čas i na to ostatní.

Ale teď jsem si uvědomil, že ta paměť není špatný nápad ale místo EPROM to chce RAM a pro jednoduchost ideálně 6116 (2Kb SRAM) i za cenu že bude použít jen zlomek její kapacity. Na ovládaní bude ideální MCU na bázi 8051 aneb s ní umí pracovat přímo, aneb se nemusí programovat sběrnice. Jediná drobnost na krase bude ta, že tam bude muset být vražen mutiplexer který bude přepínat, zda do SRAM bude mít přístup mikropočítač, v našem případě ONDRA, nebo MCU 8051 pro přepis obsahu RAM.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 31.10.2018, 17:05 
Offline
Radil

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 270
Has thanked: 0 time
Been thanked: 103 times
CPLD, analogová spínací matice, MCU... A to jsem si bláhově myslel, že totální ptákoviny napadaj jenom mě :D

Klávesnice Ondry má 37 tlačítek. Jaký je problém ji vyrobit z mikrospínačů? Tedy jeden tu je. Pokud budete kupovat čínský spínače, je potřeba jich nakoupit asi 150, aby se z nich těch 37 jakžtakž fungujících vybralo :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 31.10.2018, 21:30 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 16.03.2017, 11:36
Příspěvky: 1493
Bydliště: Kósek vod Brna
Has thanked: 101 times
Been thanked: 112 times
nostalcomp:

Zkusím to tady, neboť nemám jiný kontakt na Tebe. Na stránkách nabízíš DPS na klávesnici pro PMI-80, je to ještě aktuální? Jednu by jsem potřeboval.

Milan

_________________
TEMS-49, PMI-80, rep. MK14, ZX81, ZXspectrum+, TI58, MZ-800


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 31.10.2018, 21:44 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 782
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Ono ta šílenost s CPLD, MCU se spínací maticí není až tak scestná, ono na těch 37 klávesách něco napsat a to ještě s diakritikou je masochizmus. PeCkojidních klávesnic se všude válí hromady a to MCU se ti klidně muže postarat o ty 4 shifty nebo kolik jich tam je. Což byl i jeden z důvodu k tvorbě elektronické náhrady klávesnice, hlavni impulz ale byl ten, že dané klávesnice jsou dosti nedostatkovým zbožím, takže jedna z variant bylo vymyslet jak udělat její elektronickou náhradu, aneb ten mezi článek mezi Ondru a PeCkojidní klávesnici.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.11.2018, 00:50 
Offline
Kecálek

Registrován: 10.07.2014, 01:57
Příspěvky: 168
Has thanked: 25 times
Been thanked: 225 times
len upresnim jednu vec: klavesnica na Ondrovi sa urcite necita pomocou instrukcie IN. klavesnica je totiz mapovana do pamatoveho priestoru a tak sa cita citanim z pamate (samozrejme, najskor out na odstrankovanie pamati a pristrankovanie "portov"). instrukciou IN sa totiz v celej adresnej sirke nastavuju parametre citacov zobrazovaca.

mozno prave toto citanie klavesnice cez citanie pamate by mohol byt rychlostny problem, pretoze instrukcie na citanie pamate su vacsinou rychlejsie ako instrukcie na pracu s portami. napr "ld R,(hl)" trva 7 taktov, rovnako ako "ld a,(de)", jedine "ld a,(NN)", ktore trva 13T je pomalsie ako "in a,(N)", ktora trva 11T alebo "in R,(c)", ktore trva 12T.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.11.2018, 08:22 
Offline
Kecálek

Registrován: 07.05.2014, 12:10
Příspěvky: 197
Bydliště: Jbc
Has thanked: 0 time
Been thanked: 39 times
ub880d píše:
mozno prave toto citanie klavesnice cez citanie pamate by mohol byt rychlostny problem, pretoze instrukcie na citanie pamate su vacsinou rychlejsie ako instrukcie na pracu s portami. napr "ld R,(hl)" trva 7 taktov, rovnako ako "ld a,(de)", jedine "ld a,(NN)", ktore trva 13T je pomalsie ako "in a,(N)", ktora trva 11T alebo "in R,(c)", ktore trva 12T.

Casovani cele instrukce nemusi korespondovat s "rychlosti" samotneho pristupu do pameti/na port...
LD A,(DE) je jednobytova instrukce a casovani se sklada ze 4 taktu nacteni instrukcniho kodu z pameti, pak jsou 3 takty nacteni dat z pameti. Signaly MREQ a RD jsou aktivni cca 2 takty.
LD A,(NN) je tribytova instrukce, nacteni prvniho bytu instrukce jsou 4 takty, nacteni adresy jsou dalsi 2x3 cykly, nacteni samotnych dat z pameti pak posledni 3 cykly. Tj. rychlost samotneho pristupu do pameti je stale stejna.
Pri instrukci IN se signaly IORQ a RD aktivuji o pul taktu dele.
Pristup do pameti i na porty se zamozrejme da zpomalit vyuzitim signalu WAIT.

Kdyz jsem se dival na chema pocitace, tak mi prijde jako nejjednodussi pouzit nejakou pamet, treba 2ks 7489 a do ni zapisovat, jaka tlacitka jsou stisknuta. Idealni by bylo pouzit dvouportovou RAM, jinak by se muselo vyresit prepinani adres kvuli zapisu ze simulatoru klavesnice.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.11.2018, 15:56 
Offline
Kecálek

Registrován: 10.07.2014, 01:57
Příspěvky: 168
Has thanked: 25 times
Been thanked: 225 times
vlastne ano, to mi vcera nenapadlo, ze medzi dlzkou trvania instrukcie a casom, ktory ma vonkajsi svet na reakciu nie je zavislost. a ze tie dlhsie trvajuce instrukcie nie su dlhsie kvoli dlhsiemu casu pre svet ale kvoli vacsej rezii. kazdopadne, pises, ze porty su o pol taktu pomalsie, takze predsalen tam rozdiel je a treba ho brat do uvahy.

ja som hlavne chcel poukazat na to ze v Ondrovi nie je klavesnica na portoch, ale v pamati (info, ktora sa snad hodi kazdemu programatorovi, ktory pociti nutkanie nieco pre Ondru naprogramovat ;])


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.11.2018, 16:44 
Offline
Kecálek

Registrován: 07.05.2014, 12:10
Příspěvky: 197
Bydliště: Jbc
Has thanked: 0 time
Been thanked: 39 times
ub880d píše:
kazdopadne, pises, ze porty su o pol taktu pomalsie, takze predsalen tam rozdiel je a treba ho brat do uvahy.

On je ten rozdil hodne maly. Pri taktu 2MHz to je 1.00us vs. 1.25us...
U HW resene klavesnice je to vicemene jedno. Pokud se to ma resit pomoci MCU, tak musi byt schopny zareagovat a pripravit potrebnou hodnotu rychleji, aby procesor mel data k dispozici v okamziku, kdy cteni hodnoty skutecne probiha - a to je pri tomto taktu urcite vic nez 0.25us pred koncem cteciho pulsu. Prakticky by musel MCU zareagovat do 0.5us nebo pouzit signal WAIT k pozastaveni procesoru.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.11.2018, 17:23 
Offline
Radil

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 270
Has thanked: 0 time
Been thanked: 103 times
EC1045: já to chápu. Když jsem v osmdesátkách chodíval do Svazarmu na kroužek výpočetní techiky, byly tam PMD-85. Pak se tam objevilo několik Ondrášů a z práce s nima (hlavně klávesnicí) mám dodnes tak otřesnej zážitek, že jsem ani neprojevil zájem tu vaši repliku stavět. Ale několik klávesnic v různých modifikacích jsem nasyslil, to zasejc jo :D Nicméně nechápu, proč si někdo postaví repliku na téměř 100% replikózní desce a pak se k tomu snaží naroubovat PC klávesnici. To je fakt lepší udělat nějakou klávesnici z kvalitních tlačítek, ale s původním layoutem Ondry. Protože Ondra je prostě Ondra. Kdo chce PC klávesnici k Ondrovi, tak ať si pustí PC emulátor. A pokud neexistuje, tak ať si ho naprogramuje. Ale PC klávesnice k replice Ondry je hovadina :D

Microlan: SZ


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.11.2018, 18:01 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
U těch klávesnic jde o to, kolik potřebujete současně zmáčknutých kláves.
Klávesnice pro ZX48 2x shift + jedno libovolné tlačítko se vejde do 22V10.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 309 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz