OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 19.03.2024, 11:29

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 224 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 16.11.2019, 19:53 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Děkuji za upozornění a omlouvám se, není to vpořádku – opraveno (výpočet checksum pro nové soubory vypadnul nejspíš při refaktoringu spojeném s přidáváním fajfky/křížku). Otestováno na hrách Cookie a Popeye 2 stylem zkopírování souborů z TAPky na image D80, zavření původní TAPky a naimportování souborů do nové TAPky. Cookie bez problému, ovšem u Popeye 2 se importem na D80 ztratila informace o nulovém flagu (viz obrázek zdrojové TAPky). Nejsnazší řešení je tedy přenášet soubory mezi dvěma TAPkami otevřenými v samostatných instancích RIDE - žádná důležitá informace včetně pořadí souborů se tak neztratí.

Obrázek


Protože toto je poměrně důležitý fix, rád bych při jeho příležitosti dal k dobru verzi 1.4.9 (GitHub), kde kromě výpočtu checksumu také

※ opraveny drobné chyby v úvodním rozcestníku,
※ přidána záložka FS-Info Sector pro svazky s FAT32 (Master Boot Record však stále nepodporován),
※ opraveno označení boot sektoru MDOSu a TR-DOSu jako "dirty" po úpravě jejich jmenovky,
※ přidána možnost přiblížit/oddálit sektory v záložce Track Map (což se může hodit na malých CRT obrazovkách).

BS-DOS je stále ve vývoji, ale už se zaobluje.

Díky za přízeň a enjoy :-)

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.12.2019, 16:45 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Právě jsem objevil kritickou chybu při přejmenování souboru na pásce :suicide:, která vznikla zde. Právě opraveno. Opravu si budete moct užít cca za týden s prvotní verzí BS-DOSu 308 (ještě to radši všechno pořádně zkouknu). Do té doby, pokud potřebujete pracovat s TAPkou, prosím vraťte se raději k verzi 1.4.8.

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.12.2019, 14:15 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Přidání nového DOSu je pro mě vždycky stres, kolik skrytých chyb v kódu zůstalo, o to víc pokud je novým DOSem ten, který vytvářel Busy - BS-DOS 308 a jeho nativní kontejner *.MBD (Issue #8). Hned z kraje nicméně řeknu, že nedokážu odhadnout jestli to má z uživatelského hlediska nějaký zásadní význam, resp. jak velká je komunita "embéčkářů" - osobně jsem MB-02 nikdy neměl (a zřejmě už se nepoštěstí) :-(

Testoval jsem proto pouze v rámci Real Spectra, jediném emulátoru o kterém bezpečně vím, že podporuje BS-DOS. Pro standardní HD formát 80x11 nebyl žádný problém. Pokud jsem ale emulátoru podstrčil něco jiného (třeba 15x4), BS-DOS nedokázal ani zobrazit obsah dané diskety. Kdysi by mě tato skutečnost přidělala vrásky na čele, ale po zkušenostech s podporou MDOSu v Real Spectru mě to nechalo celkem klidným. Busy pak dodatečně potvrdil, že emulace je tam "natvrdo 82x11 a žádný jiný formát nepodporuje" (zdá se ale, že i 80x11 nečiní žádný problém).

Co už trochu vrásek na čele udělalo byly kazetové tituly Piškworks a Popeye 2, které pod BS-DOSem nejdou načíst ani z TAPky s vypnutým flash-loadingem v emulátoru. Oba jsou lehce copy-protected. Soubor Code ve hře Piškworks lže o své délce (udává 6912, ale je dlouhý jen 1208 bajtů - "R Tape loading error" běžnou nahrávací rutinou Spectra). Ve hře Popeye 2 jsou pak některé headerlessy uložené s flagem 0 (běžně vyhrazeným pro hlavičku souboru), čili taky nejdou načíst standardní nahrávací rutinou. Minimálně Pepka s Busym ještě příští rok prodiskutuju, protože BS-DOS má všechny informace o jednotlivých souborech ve hře, a přesto ji odmítá načíst (jak z pásky, tak z disku). Může se taky ale jednat jen o chybu emulace, chtělo by to vyzkoušet na reálném hardwaru.

Pro testování dávám k dobru verzi 1.5 (GitHub). Sliboval jsem tutoriál "Jak si naimplementovat vlastní DOS" - ten je z 80 % hotov, a zveřejněn bude v další verzi. Aktuální implementace BS-DOSu ještě není finální - chybí nějaké drobnosti jako sestavení si vlastního "bootstrapu" (nevybavuju si teď český název - "zavaděč systému"?), re-implementace MBD-Checku (toolu od Busyho na kontrolu disku, původně pouze pro image *.MBD) nebo úprava formátovací sekvence pro reálné flopky (první stopa musí být schopna uchovat boot a temp sektory, což zatím není zaručeno - pokud není schopna, disk není použitelný, což bych rád změnil). Plus samozřejmě případné opravy/vylepšení. A propos, vylepčení - pšt, neříkejte to Busymu, ale disk jde tweaknout na pouze jednu FATku místo dvou, čímžto se ušetří trochu místa (ale reálný disk se stane zranitelnějším) :-)

Protože BS-DOS "je" vpodstatě TAPka, jeho implementací jsem revidoval i TAPku a podchytil pár chybek. Kompletní changelog:

přidán BS-DOS 308 a kontejnér *.MBD,
※ do nečitelných sektorů se už neimportuje, ale přeskakují se (a automaticky označují ve FATce jako vadné),
※ přidán jednoduchý mechanizmus, že aplikace při předchozím spuštění spadla,
※ opraven import špatného checksumu souboru pásky (je-li checksum 39 a je špatný, musí se přesto naimportovat jako 39),
※ přidáno tlačítko na přepočet checksumu vybraných souborů na pásce,
※ opraven export/import souborů na pásce, jejichž oficiální délka se liší od skutečné (motivace: Piškworks) a přidání nového sloupečku se skutečnou délkou ve File Manageru,
※ opraven import headerless souborů na pásku (kolize proxy jmén),
※ pásku lze nyní otevřít přetažením i na disk, který je chráněn proti zápisu (nic se neimportuje, pouze se vytvoří nová záložka),
※ opraven refresh obsahu ve File Manageru,
※ přidáno tlačítko pro návrat do předchozího adresáře ve File Manageru.

V implementaci pásky zůstává tedy jedna (poslední) chyba, která ovšem vyžaduje trochu kopání ve stávajícím kódu - netisknutelné znaky ve jménech. Např. jméno Basicového programu ve hře Skull and Crossbones je (hexa) 0x16, 0x01, 0x00, 0x53, 0x4B, 0x55, 0x4C, 0x4C, 0x06, 0x20, což při loadingu vypadá takto:

Obrázek

0x00 označuje konec řetězce, 0x01 jsem si vyhradil pro rozdělování klíčových slov tam kde v exportních názvech nejsou (např. v názvu PICTURE není klíčové slovo PI, exportní název bude tedy P%01ICTURE a 0x01 se při importu spolkne). Čili z onoho názvu hry Skull and Crossbones zbyde při exportu/importu jenom 0x16. Podobně u hry Jack the Nipper 2.

Tolik tedy k této verzi.

Děkuji za pozornost a přízeň v tomto roce a enjoy :-)

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.12.2019, 18:06 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3636
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tomascz píše:
pšt, neříkejte to Busymu, ale disk jde tweaknout na pouze jednu FATku místo dvou, čímžto se ušetří trochu místa (ale reálný disk se stane zranitelnějším) :-)
Slubujeme, nic mu nepovieme :)

Inak mat disk s jednou FATkou je samozrejme teoreticky mozne, pri spravnom hacku ho BSDOS bez problemov nacita a aj zapise, ale mbdcheck bude nadavat...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.12.2019, 21:12 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Nadává :-)

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.04.2020, 09:20 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Po čase zase aktualizace, verze 1.5.1 (GitHub), kde hlavním bodem je verifikace disků - fíčura, kterou jsem léta odkládal. Zatím je dostupná pouze pro MDOS, TR-DOS a BS-DOS. Pokud někoho bude zajímat, jak je verifikace implementovaná, může do vyhledávání zadat "static const TVerificationFunctions" (zlozvyk z Pascalu a později Delphi) a vypadnou instance struktury, která definuje funkce vykonávané pro daný DOS (boot, FAT, dir, povrch). Pokud najdete chybu (zde na fóru jsou velice schopní programátoři), komitujte do https://github.com/tomas-nestorovic/RIDE nebo pošlete SZ ať z toho profitujou všichni (momentálně mají aplikaci v hledáčku mimo jiné i dva Němci a jeden Rus). K ostatním dvěma DOSům, ve kterých verifikace není zatím implementovaná, přibyde v budoucích verzích aplikace - GDOS bych rád kompletně zrevidoval a při té příležitosti rozšířil, a M$-DOS zatím není kompletní, takže se nechci pouštět ani do jeho verifikace.

Obrázek

Teď trochu detailněji co se v jednotlivých částech změnilo.


Všechny Spectrum-DOSy a TAPka

※ opraven přenos netisknutelných znaků ve jménech souborů (vizte závěr příspěvku s předchozí verzí),
※ v páskové hlavičce uváděnou velikost lze nyní ručně modifikovat (ať to může být dobré k čemukoliv); nesouhlas oficiální a skutečné délky souboru se zobrazí červeně; pro SCJoe přidán dialog, kterým může rozhodnout, co se má stát s importovaným souborem, ve kterém délky nesedí
※ vylepšena kontrolka na editaci ZX jména souboru (Issue #44) - zobrazení a editace netisknutelných znaků, horizontální skrolování, a umístění kurzoru klepnutím do řádky,
※ ve File Manageru opravena kresba,
※ opraveno rozpoznávání TAPky podle přípony jejím přetažením nad File Manager,
※ opraveno vyvolání výpisu Basicu (Ctrl+K) nebo Screen$ obrázku (Ctrl+4), když File Manager není zrovna zobrazen (crash).

MDOS

※ přidána podpora pro archivační formát "D_0" MDOS File Manageru (děkuji Chipovi128 za námět!),
※ výchozími importními atributy jsou RWED (dříve "Žádné").

TR-DOS

※ opraveno zobrazení verze TR-DOSu na high-DPI obrazovkách (v pravém dolním rohu File Manageru),
※ vylepšeno určování nedostupných sektorů (Unavailable v Track Mapě), pokud takové jsou mezi soubory (tweaknutý adresář apod.),
※ při otevírání SCL image se mezilehlý TRD image už neformátuje na 82 cylindrů (80 cylindrů musí stačit každému…).

BS-DOS

※ v páskové hlavičce uváděnou velikost lze nyní ručně modifikovat (ať to může být dobré k čemukoliv); nesouhlas oficiální a skutečné délky souboru se zobrazí červeně,
※ opravena identifikace FATek v záložce Boot Sector - kopie FATky mají v horním indexu 1, resp. 2,
※ cylindry lze nyní přiformátovat nebo "odformátovat" a FATka se podle toho natáhne nebo smrští (úspora místa),
※ opravena spolupráce s FATkou, pokud se obě kopie od sebe liší (jako výsledek opravena kresba sektorů jako systémových v Track Mapě),
※ opraveno zakládání podadresáře když DIRS sektor není čitelný,
※ opraveno alokování nového sektoru k adresáři,
※ přidána možnost měnit pořadí souborů/adresářů ve File Manageru jejich přesunutím blíž začátku nebo konci adresáře; taky umožněno přepočítat checksum jména adresáře (obojí viz malý toolbar známý z TAPky).

MS-DOS

※ opraven crash když boot sektor nenalezen nebo nečitelný.

Ostatní

※ opravena kresba v Track Mapě na high-DPI obrazovkách,
※ v hexa výpisu v záložce Boot Sector už nelze měnit některé bajty (nebo bity) jinak než přes zobrazený property grid,
※ drobné opravy v kontrolce hexa-editoru,
※ vylepšeno mapování problémů na standardní kódy Windows v závislosti na verzi OS (na 7 a vyšších se použijí nové konkrétnější kódy, na XP a Vistách se použijí staré obecnější kódy, produkující občas trochu "fuzzy" hlášky),
※ odstraněno Help → What's new (historii lze dohledat na GitHubu).


V příští verzi (doufám že ne dřív než v červenci) bych se rád znovu zaměřil na interní flopku a udělal pár úprav, mezi nimiž by tou hlavní měla být podpora mechaniky B - motivací je několik proběhlých témat zde na OC nebo taky tento inzerát.

Enjoy :-)

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.04.2020, 09:33 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1966
Bydliště: Praha
Has thanked: 85 times
Been thanked: 255 times
Kdyz zkousim RIDE najit jen tak Googlem, tak se mi to nedari. Chce to mozna lepe popsat, aby to mohli lidi najit, protoze je to vyborny program.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.04.2020, 09:39 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Vím, je to zahrabaný ve spoustě hexa-editorů a komerčních disk recovery toolů - ale s tím bohužel nic nenadělám :-( Je to o náhodě, ale vývoj týhle věci beru jako zábavu, kterou shodou okolností i někdo třeba využije, takže její těžká objevitelnost mi zas tak netrápí. Ale děkuji za pochvalu :-) :like:

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.04.2020, 18:23 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3636
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tomascz píše:
BS-DOS
※ cylindry lze nyní přiformátovat nebo "odformátovat" a FATka se podle toho natáhne nebo smrští (úspora místa)
Tak toto je parada, take nieco sme tu este veru nemali ! Skvela funkcia v skvelom programe :thumbup:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.04.2020, 20:16 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
To je pěkný příspěvek, děkuji ti! :thumbup: Hned si za odměnu můžeš stáhnout novou verzi 1.5.1.1 (GitHub), protože BS-DOS měl v jedné ze struktur neinicializovanou proměnnou a chyba se projevovala pouze v release modu… :whist:

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.08.2020, 22:18 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Tak, po čase zase normální příspěvek. Vrátil jsem se nakonec k původnímu avataru s mým blaženým úsměvem, který byl pořízen asi hodinu poté, co jsem získal 7 dní a 7 nocí :-)


Každopádně dávám k dobru fíčurovou a údržbovou verzi 1.5.2 (GitHub: download, changelog), kde hlavním bodem je podpora interních 5.25" floppy mechanik a mechanik B (plus při té příležitosti zároveň interní přepracování podpory reálného hardware a fixnutí kritické chyby při zobrazení dialogu Floppy access options). Změn ale bylo něureko a týkají se především
  • interní floppy mechaniky,
  • hexa-editoru,
  • ZX Pásky a Spectrum DOSů MDOS, TR-DOS a BS-DOS,
  • Track mapy a File manageru.

Obrázek

Obrázek


Mohl jsem tak konečně zdigitalizovat některé 5.25" diskety které mám. Tak například PC verzi CJ in the USA (image; btw, je zajímavé, jak jsou dnes IBM-verze titulů CodeMasters raritní - před deseti lety se jich na eBayi válela spousta a nikdo je nechtěl). Tyhle staré 5.25" diskety byly formátované na 40-stopých mechanikách, čili mají širší stopu což může mást novější 80-stopé mechaniky (myslím že odborně se tomu říká crosstalk). V dialogu "FDD access options" je v takových případech nutno manuálně zaškrnout checkbox "Double track distance," aby se liché cylindry ignorovaly, resp. 80-stopá mechanika se "degradovala" na 40-stopou. Aplikace tento checkbox inicializuje zaškrtnutím pokud právě vložená disketa má prázdný první cylindr (počítáno od nuly), v opačném případě jej nechá nezaškrtnutý. Výsledný image je zdá se funkční - pokud tedy CodeMasters nezakomponovali nějakou ochranu do mezisektorových mezer, lichých stop apod. Ovládání nadmíru příjemné - QAOPSpace :-)

Obrázek

Obrázek


Druhou 5.25" disketou byla doprovodná disketa k Doprovodné příručce k televiznímu kursu Účetnictví '93 (image). Liché sektory jsou bez dat, čili RIDE automaticky zaškrtlo "Double track distance." Protože z účetnictví jsem měl na průmyslovce čtyřku na vysvědčení (průměr známek 5 a 1, měli jsme přísnou paní učitelku...), trochu mě láká do toho nakouknout a zkusit, jestli už člověk po dvaceti letech dospěl do stádia, kdy je schopen to pochopit - nebo jestli je pořád ještě moc brzo a v nastalém mezidobí nebude třeba snazší průnik do kvantové fyziky.

Obrázek


Třetí disketa byl ultrasoftí Towdie pro ZX Spectrum. Liché sektory jsou bez dat, čili RIDE automaticky opět zaškrtlo "Double track distance." Disk se ale tentokrát nepodařilo rozpoznat - neduh disket formátovaných pod MDOSem 1, kdy rotující boot sektor pod čtecí hlavou "uteče" zatímco řadič se po index-pulzu stáre inicializuje.

Obrázek


Čili takový hezký oslí můstek k tomu, čemu bych se rád pověnoval v další verzi...

Obrázek

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 09.08.2020, 17:29 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3636
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tomascz píše:
pokud tedy CodeMasters nezakomponovali nějakou ochranu do mezisektorových mezer, lichých stop apod.
Do lichych stop urcite nie, pretoze:
- by ju nevedeli originalne 40-stopove mechaniky nacitat
- by sa tam ani nevosla, pretoze 40-stopove mechaniky robia 2x hrubsiu stopu, a medzi dvomi takymi stopami uz proste nie je miesto.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 10.08.2020, 11:18 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 08.07.2013, 00:28
Příspěvky: 1552
Has thanked: 485 times
Been thanked: 633 times
Jsem rád, že aspoň někdo ty moje texty čte :-)
tomascz píše:
pokud tedy CodeMasters nezakomponovali nějakou ochranu do mezisektorových mezer, lichých stop apod.
Za předpokladu, že se mýlím a disketa byla skutečně naformátovaná na 80-stopé mechanice. Teď je to exaktní :-)

_________________
より良い競争相手からソフトウェアを購入する (。◕‿‿◕。)
Ďábel se skrývá v detailu (staré technické rčení)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 10.08.2020, 12:14 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10095
Bydliště: Praha
Has thanked: 1952 times
Been thanked: 1515 times
Já to čtu taky :) Baví mě sledovat ten progress.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 10.08.2020, 12:39 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3636
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tomascz píše:
Jsem rád, že aspoň někdo ty moje texty čte :-)
tomascz píše:
pokud tedy CodeMasters nezakomponovali nějakou ochranu do mezisektorových mezer, lichých stop apod.
Za předpokladu, že se mýlím a disketa byla skutečně naformátovaná na 80-stopé mechanice. Teď je to exaktní :-)
:)
Ono vobec okolo toho zdvojnasobenia poctu stop pri 5.25 bolo kopec problemov. Mnohym budu urcite zname, ale skusim ich pre istotu zopakovat:

- Disketa, naformatovana 40-stopou mechanikou, bola bez problemov pekne citatelna na 80-stopej mechanike. 80-stopa mechanika v dvoch po sebe uducich stopach citala to iste, pretoze stopa zapisana 40-stopou mechanikou bola 2x hrubsia.
- Disketa, ktora bola naformatovana 80 stopou mechanikou, bola na 40-stopej necitatelna, pretoze 40-stopej sa pri citani pomiesali dve stopy naraz (siroka citacia hlavicka zabrala naraz dve 80-stopove stopy).
- Akonahle bolo na disketu, ktora bola naformatovana 40-stopu mechanikou, cokolvek zapisane 80-stopou mechanikou, tak disketa bola stale citatelna pre 80-stopu mechaniku, ale prestala byt citatelna pre 40-stopu mechaniku. To preto lebo 80-stopa mechanika prepisala iba polovicu povodnej stopy a 40-stopova mechanika potom citala chaos (zase pomiesane dve stopy dokopy ako v predchadzajucom bode).
- Panenska, este nikdy nenaformatovana disketa, ktora bola naformatovana 80-stopou mechanikou na 40 stop (t.j. iba kazda druha stopa), bola citatelna aj na 40-stopej mechanike. Stopa bola sice 2x tensia, ale to stale stacilo na to, aby v sirokej hlavicke 40-stopej mechaniky indukovala dostatocne silny signal na uspesne spracovanie.
- Na takuto disketu stale bolo mozne zapisovat 80-stopou mechanikou a stale bola vsade citatelna. Bolo tiez na nu mozne zapisat aj 40-stopou mechanikou, a este stale bola vsade citatelna.
- Avsak na taktuto disketu, naformatovanu z panenskeho stavu 80-stopou mechanikou na 40 stop, a zapisanu 40-stopou mechanikou uz nebolo mozne zapisat 80-stopou mechanikou. Teda, bolo, ale disketa v ten moment prestala byt citatelna pre 40-stope mechaniky. Bolo to prave z dovodu, ze 80-stopa mechanika prepise iba polovicu stopy, predtym zapisanej 4-stopou mechanikou, co sposobi ze pri citani v 40-stopej mechanike sa povodny stary zaznam v jednej polovici stopy pletie s novym zaznamom v druhej polovici stopy.

Esteze nastastie 3.5" mechaniky DD aj HD uz maju vsetky jednotne 80 stop a taketo problemy tam nehrozia :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 224 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz