ahojte,
vsimol som si, ze tu je nejako malo priaznivcov arkád
a hlavne ak mam na mysli realny HW a nie nejake emulacie.
preco prip. pustat rozne konverzie, ked je mozne povodnu arcade verziu v plnej krase.
mozem uviest taky starters guide pokec:
su 2 zakl. typy arcade cabinetov:
- deluxe (prisposobne konkretnej aplikacii - zvycajne aj so sedalom a napr. volant, riadidla a podobne)
- stadardny kabinet (normalna drevena skrina, existuju rozne varianty velkosti (mini, coctail - stolový a pod.)
Standardny kabinet obsahuje v zasade obrazovku (monitor), reproduktor (spravidla mono zvukovy vystup), vstupy (joysticky a tlacidla), napajaci zdroj a hlavne zakladnu dosku (arcade PCB, platine). Je to teda pocitac aj s monitorom a joyistikmi v drevenej skrini
okrem toho rozne drobnosti ako podsvietena tabulka s nazvom/grafikou - marque a pod.
jedna VEEELMI dolezita vec je orientacia kabinetu, resp. monitora v nom
ktora moze byt podla polohy monitora:
a) horizontalna - bezna, horizontalna poloha monitora "na šírku".
b) vertikalna - monitor je postavený "na výšku" - niektore videohr. su naprogramovane s ohladom na vertikalne umiestneny monitor a NEDA sa to zmenit. t.j. jedinym riešenim ako z toho nezblbnut je otočiť a postaviť monitor alebo televízor "na výšku".
PCB doska obsahuje vlastne celý, spravidla "jednoucelovy" počítač (CPU, RAM, ROM, videoobvody, zvukové obvody spravidla aj so zosilnovačom) a pripaja sa ku zvysku cez konektor - tzv HARNESS. to je konektor na ktorom su kable, ktore vedu k monitoru, repraku, joystikom a zdroju.
V zasade existuju 2 typy konektorov (HARNESSov) - bud
a) custom - t.j. vlastny typ/PINOUT špecifický pre daneho vyrobcu (napr. KONAMI, SEGA), bezne sa vsak pouzvaju redukcie z jedneho typu na iny - napr. prevodnik z KONAMI na SEGA alebo z KONAMI na JAMMA (nižšie) a podobne
b) JAMMA - konektor/PINOUT je standardizovany a pouzivany cca od roku 1986/7 (ale zase zdaleka nie vsetky po roku 1986) , t.j. PCB s JAMMA harnessom sa daju jednoducho vymienat - su kompatibilne. Na zaciatok by som teda rozhodne odporucam JAMMA rozhranie: jednu dosku odpojite - inu pripojite a hotovo
kedze JAMMA standard má defaultne len 3 tlacidla fire na osobu, maju niektore predovsetkym bojovky (SF2) ešte dalsi mensi konektor urceny na pripojenie dalsich tlacidiel fire. Vola sa to KICK HARNESS. Vdaka tomu ma napr. SF2 má spolu 6 tlač. Ale to je viac menej specialitka versus bojoviek. Vacsinou stacia 3 tlacidla v ramci JAMMA standardu. okrem KICK HARNESSu mozu byt este podobne konektory (harnessy) aj na ROTACNE joysticky (napr. Ikari).
Zdroj - ma std. napatia +5,+12 a -12V. da sa pouzit upraveny z PC ale lepsi je priamo arcade zdroj, lebo ma regulaciu urovne +5V, na co su niektore PCB velmi citlive.
Monitor - spravidla PAL/NTSC - da sa pouzit prakticky cokolvek s RGB a sync vstupom, na vystupe z HARNESSU je priamo signal RGB a sync - t.j. da sa pouzit televízor so scartom alebo RGB PAL monitor. ALE monitor je vyhodnejši, pretože má vacsinou korekciu v-sync a h-sync, dokaze posunut obraz, s čim môže byt na TV u niektorych PCB dost problém.
Reproduktor - vacsinou jeden (mono) - pripaja sa vacsinou priamo na harness. PCB vacsinou uz obsahuje zosilovac a potenciometer pre regulaciu hlasitosti.
kedze kabinet je vlastne len drevena skrina s vyssie uvedenymi komponentami da sa urobit skrinečka s (JAMMA) harnessom a vystupom na TV, vstupom na joysticky a napajanie zo zdroja, co sa oznacuje ako Supergun
.
ak by bol zaujem, mozem pokracovať