OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 15:29

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 13.10.2016, 12:53 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
Jak dlouho trvalo na Vašich strojích standardní ukládání na kazetu (kupř. 10KB blok paměti)?
A jak dlouho zturbené? Vzpomínám na Samíka, který mohl SAVE oproti ZX Spectru více než třikrát urychlit a LOAD pak detekoval a přizpůsobil.

Nikdy jsem to moc nesledoval, ale máme např. tenhle a tenhle příspěvek, a mohl by vzniknout pěkný srovnávací přehled jednotlivých strojů.

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.10.2016, 13:05 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:27
Příspěvky: 1011
Has thanked: 231 times
Been thanked: 221 times
To mas tezke, ruzne systemy maji ruzne rychle nahravani, nektere maji moznost vic rychlosti natvrdo v systemu (Amstrad CPC). Turbo bylo na ZX dane loaderem, takze standard vicemene zadny, kazda hra (originalka) to mela jinak. Turbo jako bastl (Atari), tam je zas standard nebo dva a od nich odchylky. Odpovedi je moc.

Navic, na ZX si nemohli tak vyskakovat, protoze nemaji dedikovany kazetak, takze kvalita se ruznila a diky tomu se ani nerozsirilo nejake z mnoha moznych zrychleni. 1500bd proste staci. U Atari a C64, kde je firemni magnetak tak ten je kvalitnejsi a vzdy 'stejny', takze tam Turbo melo vetsi smysl. C64 ma dokonce jak znamo digitalni prenos. Na ZX se to vicemene pouzivalo jen u originalek, aby se to nedalo snadno zkopirovat (plus ruzne lenslocky atd). Na Atari/C64 je rychlost normalni tak zalostna, podminky pro zrychleni tak dobre (firemni kazetaky) a architektura zaznamu souboru na kazete vyhodna (lze program umistit do jednoho souboru a spustit bez podpurnych loaderu atd), ze si o implementaci turba primo rikaly.

_________________
Have you played ATARI today?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.10.2016, 13:17 
Online
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Standartne nahravanie na ZX Spektre (zname ako 1500 Bd) nahra jeden nulovy bit za 488 us a jeden jednotkovy bit za 2x tolko cize 976 us. To znamena ze 10kB blok samych nul sa nahra za 40 sekund a 10kB samych jednotiek potom trva 80 sekund.

Pokial sa blok skladal z nul aj jedniciek, tak samozrejme nieco medzi 40 a 80 sekund podla toho v akom pomere bity boli :)

Inak maximalnu rychlost ktoru som pouzival bola presne 4x vyssia - 10kB nul sa nahralo za 10 sekund a 10kB jedniciek za 20 sekund. Ale to uz nie kazdy magnetofon zvladal.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.10.2016, 16:53 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
Turbo pro C64.
http://www.atarimagazines.com/compute/i ... otape.html

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.10.2016, 16:57 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:27
Příspěvky: 1011
Has thanked: 231 times
Been thanked: 221 times
SCjoe píše:


No jasne, bootstrap. Mutace Turba bez nutnosti zavadet ho pred tim zvlast. Podobnym principem funguji speedloadery na Spectru.

_________________
Have you played ATARI today?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.10.2016, 07:19 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
Factor6 píše:
No jasne, bootstrap.

Hlavne je tam vysvetleny digitalni paskovy format.
Je nejaka literatura pro amstrad, enterprise apod.?

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.10.2016, 08:05 
Online
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Nie je to sice uplne k teme, ale co mi chodilo po rozume pri citani popisu turba na C64:
SCjoe píše:
Most microcomputers use an analog tape format. ... Commodore, on the other hand, uses a digital tape format.Podla dalsieho popisu toho digitalneho zaznamu mozem hrdo vyhlasit, ze aj ZX pouziva digitalny format :speccy: :thumbup:
A 0 bit is represented by a short wave followed by a medium wave, while a 1 bit is the opposite-a medium wave followed by a short one. ZX pre kazdy bit poziva iba jeden "wave", takze do toho isteho frekvecneho pasma dokaze natlacit 2x vyssi datovy tok.
...those addresses have been changed by the data from the bootstrap program, so that execution is passed to the start of the Turboload routine at 814 ($32E). Krasna bezpecnostna diera :) Clovek si len pozrie co je na paske a uz mu nejaky malware kompletne preberie kontrolu nad systemom :lol: /* trosku nadsadzky ;) */
There's just not enough room in the cassette buffer for a universal TurboTape LOAD routine that would work on both computers. No, o tomto by sa dalo uspesne polemizovat, kazdy program sa da skratit :) V kazdom pripade, pozrel som nejake moje stare loadery a cely paskovy turbo loader sa na ZX vojde do cca 128 bajtov (bez moznosti volat romku). Navyse, ZX nema citace takze cas si musi CPU pocitat vo vlastnej rezii. Ak by VIC a C64 mali Z80, a format nasledujuceho turbo bloku by stacil taky ako pouziva ZX (leader + sync bit + data + parita) tak by sa turbo rutinka urcite dala do 170 bajtov napisat tak aby univerzalne fungovala na oboch pocitacoch. A je dost vysoko pravdepodobne ze by to slo aj na 6510 :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.10.2016, 10:29 
TTdos na Atari vie turbo 5000bd...


Nahoru
  
 
PříspěvekNapsal: 14.10.2016, 22:37 
Online
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
PMD85 standartne nahrava normovanou rychlostou 1200 Bd serioveho prenosu. Obsahuje casovac 8253 ktory generuje clock pre usart 8251 ktory sa pouziva standarnym sposobom. Ale signal z 8251 nejde priamo na kazetu, ale sa este moduluje - kazdy jeden bit serioveho prenosu sa koduje ako jedna perioda frekvencie 1200 Hz, pricom pri jednotkovom bite sa perioda vysiela inverzne. Pri loade sa podla polarity periody pozna ci ide o bit 0 alebo 1. Pri rychlosti 1200 Bd sa 10kB dat nahra za cca 85 sekund.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz