OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 15:21

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 19.09.2016, 19:14 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Vždycky mě zajímalo, jak využít ty 80, 81, 82 tracky, které umí naformátovat i v OFS snad každý kopírák na Amize. Jako ve WB se vždy i takto naformátovaná disketa ukazovala jako 836kB a systém zřejmě vše nad track 79 ignoroval. Šlo tyto tracky využít nějakou jednoduchou úpravou v mountlistu? Nebo se na ně dalo přistupovat pouze přímou kotrolou řadiče?
A proč vůbec u některých her mechanika vydávala takové obskurní zvuky? (například Elfmania)

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 20.09.2016, 08:21 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:27
Příspěvky: 1011
Has thanked: 231 times
Been thanked: 221 times
Tady pisou, ze tracky 81 a vys jsou radicem nezapisovatelne, ale jen citelne, a ze se pouzivaly na ochranu proti kopirovani. Nikdy jsem primo ve wb zformatovat disketu na vic tracku nevidel. Mozna existuje nejaka utilita co umi i zapis do tech tracku, ale spis k tomu asi bylo potreba nejaky extra hw, protoze tady o tom neco je: http://www.amiga.org/forums/archive/index.php/t-14113.html

_________________
Have you played ATARI today?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 20.09.2016, 08:26 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:27
Příspěvky: 1011
Has thanked: 231 times
Been thanked: 221 times
misticjoe píše:
A proč vůbec u některých her mechanika vydávala takové obskurní zvuky? (například Elfmania)


Asi protoze ty hry nevyuzivaly sluzeb DOSu, ale mely vlastni trackloader a tak si s hlavickou jezdily jakou rychlosti a kam potrebovaly. Pamatuju si, ze kdysi se rodice nejakeho znameho meho znameho rozhodovali, ze si poridi pocitac a nakonec misto Amigy koupili pisicko, protoze je prave vydesily ty zvuky mechaniky na Amize (asi jim ukazali zrovna Elfmanii :D).

_________________
Have you played ATARI today?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 20.09.2016, 11:16 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
No např. X-Copy uměl 82. track kopírovat celkem s přehledem. Každopádně 82 tracků s přehledem využíval i PFS (resp. HighCyl = 82), jestli se nepletu. Na Atárku mají takové šílenosti, jako 84 tracků. Tady bych problém neviděl. Spíš to asi nepodporovat standardní trackdisk.device.
Ohledně Elfmanie a některých jiných her jsem našel odpověď už včera. Bylo to údajně tím, že si u náročnějších her coder přidělil potřebné DMA sloty na celou dobu běhu hry, aby nikde nedošlo k nežádoucímu zpomalení, které by hráč vnímal. Paradoxně pak třeba nevyzbyl dostatek času pro přenos dat z diskety a proto ono cukavější vrčení.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 10:34 
Offline
Radil

Registrován: 26.05.2013, 14:18
Příspěvky: 521
Bydliště: Šalingrad
Has thanked: 88 times
Been thanked: 56 times
A nejni to spíš tím, že hromada mechanik tam prostě nedojede ? Když jsem experimentoval kdysi pod dosem na PC, jak zvětšit disketu a naspat tam asoň pár kilo navíc, tak všechny mechaniky uměly 82 stopu, zhruba polovina zvládla i 83 ale některé ne moc spolehlivě a dál už to bylo spíš o náhodě, než o výrobci mchaniky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 11:54 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
PvvS píše:
A nejni to spíš tím, že hromada mechanik tam prostě nedojede ? Když jsem experimentoval kdysi pod dosem na PC, jak zvětšit disketu a naspat tam asoň pár kilo navíc, tak všechny mechaniky uměly 82 stopu, zhruba polovina zvládla i 83 ale některé ne moc spolehlivě a dál už to bylo spíš o náhodě, než o výrobci mchaniky.
Presne k tomuto istemu statistickemu vysledku som dospel aj ja - 82 vsetky, 83 niektore a 84+ to uz bola rarita. Preto som do formatovaca diskiet na MB02 dal prednastavenie poctu stop na 82 a v podstate vsetci co poznam nasledne formatovali diskety na tychto 82 stop.

Factor6 píše:
Tady pisou, ze tracky 81 a vys jsou radicem nezapisovatelne, ale jen citelne
Neviem ako je robeny FDC radic na Amigach, ale vsetky normalne FDC radice WD aj Intel, pouzivane v PeCedlach a aj v ZX Spektrach, dokazu bez problemov citat aj zapisovat akukolvek stopu, na ktoru mechanika dokaze fyzicky posunut hlavicku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 13:35 
Offline
Kecálek

Registrován: 12.05.2013, 20:01
Příspěvky: 157
Has thanked: 332 times
Been thanked: 21 times
Amiga nema klasický radič, pre zníženie ceny je to riešené chipsetom Amigy. Preto PC nie je schopné prečítať diskety z Amigy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 14:18 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
voodoo píše:
Amiga nema klasický radič, pre zníženie ceny je to riešené chipsetom Amigy. Preto PC nie je schopné prečítať diskety z Amigy.
Nejde o to aby to PC vedelo citat, skor o to ako je to riesene v cipsete. Ci je tam iba implementovana filozofia klasickych radicov (najprv nastavenie hlavicky na X-tu stopu (kde X urcuje soft)) a potom citanie/zapis, alebo je uz priamo v tejto implementacii aj nejaka vyssia inteligencia, ktora zapis na stopy vyssie ako 80 nejak sama obmedzuje.

Inak diskety z Amigy som na ZX Spektre (s MB02) precital v pohode, akurat som nepoznal logicku strukturu formatu, takze som z tej spleti bajtov nevedel ziskat nejake rozumne info o suboroch a ich data.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 16:13 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Busy píše:
Inak diskety z Amigy som na ZX Spektre (s MB02) precital v pohode, akurat som nepoznal logicku strukturu formatu, takze som z tej spleti bajtov nevedel ziskat nejake rozumne info o suboroch a ich data.

To sa mi nezdá, amiga normálne používa nejaké MFM kódovanie, čo je že namiesto 8 bitov sa zapíše 16.
Medzi každé dva bity sa vloží ešte jeden bit. Ak sú obidva nulové vloží sa jednotka, inak sa vloží nula.
Tým sa zamedzí veľký počet rovnakých bitov za sebou a strata synchronizácie. No zhruba tak nejak si to pamätám,
určite sa to dá nájsť niekde na nete presnejšie.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 17:58 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 23.03.2014, 20:13
Příspěvky: 2773
Has thanked: 224 times
Been thanked: 601 times
Před moc a moc megabajty, teda lety, jsem někde na netu viděl program který dokázal diskety z Amigy na PC přečíst, možná že chodil jenom pod DOSem, ale to už fakt nevím. Na disku ho nemám, nevím jestli jsem ho tenkrát vůbec stáhnul.

_________________
Plesnivý sýr z Tesca, zatuchlé kuřecí řízky z Albertu, oslizlé hovězí a myší trus z Lidlu.
Nákup potravinářské inspekce v ČR, říjen 2023.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 18:13 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
JJ, ale potřeboval si dvě 3,5" mechaniky a jejich úmrtnost při vyčítání dat byla docela velká.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 18:19 
Offline
Radil

Registrován: 12.05.2013, 19:16
Příspěvky: 280
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 66 times
Been thanked: 46 times
slo to len s pouzitim dvoch mechanik, kde v druhej si mal pc disketu a sluzila na oklamanie fdc (nejake sialene triky s prepinanim medzi dvomi mechanikami pocas citania, o ktorom fdc nevedel, ten si myslel, ze cita tu pc disketu, ktorej formatu rozumel)

amiga nema fdc, enkodovanie a dekodovanie sektorov robi softwarovo, takze precita a zapise skoro cokolvek, na rozdiel od pocitacov s nejakym fdc, kde z fdc uz lezu len dekodovane data

EDIT: musim sa naucit pisat rychlejsie!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 20:02 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
voodoo píše:
Amiga nema klasický radič, pre zníženie ceny je to riešené chipsetom Amigy. Preto PC nie je schopné prečítať diskety z Amigy.

Tu sa mi ponúka otázka, či v dobe vzniku Amigy boli zavedené vobec nejaké štandardy... .

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 22.09.2016, 20:08 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Osobne si myslím, že pokiaľ niekto použije alternativu a je dostačujúca a cena HW s touto alternativou lacnejšia, tak je to v poriadku a skor žiadúce. Ja som jednoducho zastáncom šikovných alternativ :)

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 82 tracků pod WB
PříspěvekNapsal: 23.09.2016, 00:26 
Offline
Radil

Registrován: 12.05.2013, 22:02
Příspěvky: 283
Has thanked: 11 times
Been thanked: 53 times
Lisiak4 píše:
voodoo píše:
Amiga nema klasický radič, pre zníženie ceny je to riešené chipsetom Amigy. Preto PC nie je schopné prečítať diskety z Amigy.
....tu sa mi ponúka otázka, či v dobe vzniku Amigy boli zavedené vobec nejaké štandardy... .
Problem je v tom ze prave Amiga ty stndardty dodrzovala naproti tom PC ne ... viz treba volani prvni mechaniky cislo 1 na PC oproti standratu 0 na Amize nebo pouziti signalu RDY kdy ma mechanika hlasit ze je pripravena a PC radic ten signal vyuziva jen jako oznameni vymeny diskety a nebo signal DCH ktery PC vylozene ignoruje a Amiga z nej pozna ze byla vymenena disketa.
Jinak jako radic je v Amize vyuzity obvod 8520 (stejny jako CIA na C64-6526 bez TOD ) coz je obdoba 8255 u intel(s datumem) tedy paralelni brana, zbytek resi softwarove takze Amiga je teoreticky schopna precist cokoliv.... co stihne obslouzit procak....
Ostatne proto je potreba upravoval PC mechaniku aby chodila v Amize resp. aby dodrzovala standart... DS0, RDY, DCH


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz