PŘÍLOHA 6 - POPIS ŘÍDICÍCH KÓDŮ ALFANUMERICKÉHO DISPLEJE
Kód Dek Význam
00H 0 Prázdný kód. - Kód je ignorován a je zaručeno, že nebude použit jako řídicí kód displeje.
01H 1 Rezervovaný kód. - Kód je v současné verzi ignorován.
02H 2 Kurzor do levého horního rohu okénka (HOME). - Kurzor se přesune do levého horního rohu právě nastaveného okénka.
03H 3 Rezervovaný kód. - Kód je v současné verzi ignorován.
04H 4 Nastavení okénka na obrazovce. - Následujících 6 kódů se považuje za definiční hodnoty okénka. Báze všech kódů je 1, nejvyšší bit se ignoruje. 1. sloupcový posuv počátku okénka 2. řádkový posuv počátku okénka 3. sloupec pozice kurzoru v okénku 4. řádek pozice kurzoru v okénku 5. počet sloupců okénka 6. počet řádků okénka
První dva kódy tedy definují souřadnice levého horního rohu okénka, další dva pozici kurzoru v okénku a další dva celkové rozměry okénka. Nejsou-li parametry v pořádku (okénko přesáhne okraj displeje), nastaví se základní okénko (plocha celého displeje) a kurzor se umístí do levého horního rohu.
Příklad: Kódy 16,5,1,5,30,11 nastaví okénko vymezené na displeji řádky 5-15, sloupci 16-45, kurzor bude na pozici 5,1 okénka, resp. 9,16 displeje.
05H 5 Nastavení barvy. Následující kód se považuje za definiční hodnotu barvy pozadí (papíru) a popředí (inkoustu). Bity 0-3 definují barvu pozadí (00-0FH), bity 4-7 barvu popředí (00-0FH).
0 = černá 1 = černá 2 = tmavě modrá 3 = modrá 4 = tmavě červená 5 = červená 6 = tmavě fialová 7 = fialová 8 = tmavě zelená 9 = zelená A = tmavě tyrkysová B = tyrkysová C = tmavě žlutá D = žlutá E = šedá F = bílá
Příklad: Kód 80H nastaví černou barvu pozadí a tmavě zelenou barvu popředí.
U semigrafického displeje (modul ITK) tento kód nemá žádný účinek.
06H 6 Nastavení barvy a tvaru kurzoru. Následující dva kódy se považují za definiční hodnoty barvy a tvaru kurzoru.
1. barva kurzoru (definice - viz kód 05H) 2. tvar kurzoru (kód znaku 0 - 255)
Příklad: Kódy 3DH 58H nastaví jako kurzor modré písmeno X na žlutém pozadí
U semigrafického displeje (modul ITK) je účinný pouze 2. kód (tvar).
07H 7 Zvukový signál (BELL). Kód způsobí vygenerování krátkého zvukového signálu.
08H 8 Kurzor o jednu pozici vlevo (BS). Kurzor se přesune na předcházející pozici. Je-li na začátku řádku, přesune se na konec předchozího řádku. Je-li na začátku okénka, přesune se na poslední znak okénka.
09H 9 Kurzor na nejbližší tabelační pozici (TAB). Kurzor se přesune na nejbližší pozici, která je po odečtení jedničky dělitelná beze zbytku osmi (9,17,25,...). Je-li již na některé tabelační pozici, přesune se na další pozici. Leží-li následující tabelační pozice mimo rámec okénka, přesune se kurzor na začátek následujícího řádku s podobným účinkem jako kód 0AH.
0AH 10 Kurzor o řádek níž (LF). Kurzor se přesune na následující řádek. Je-li na posledním řádku okénka, pak při povoleném rolování zaroluje okénkem, jinak se přesune na první řádek.
0BH 11 Rezervovaný kód. Tento kód je v současné verzi ignorován.
0CH 12 Výmaz okénka (CLEAR). Kód způsobí výmaz obsahu právě nastaveného okénka, přemístí kurzor do levého horního rohu okénka a povolí zobrazování kurzoru.
0DH 13 Kurzor na začátek řádku (CR). Kurzor se přesune na začátek řádku v právě nastaveném okénku.
0EH 14 Zapnutí echa klávesnice. Kód zapne zvukovou signalizaci stisku klávesy.
0FH 15 Vypnutí echa klávesnice. Kód vypne zvukovou signalizaci stisku klávesy.
10H 16 Přímý výstup na displej (DLE). Následující kód se zapíše přímo do videoram. Tímto způsobem je možné zobrazovat kódy, které by jinak byly považovány za řídicí (00H-1FH).
11H 17 Povolení zobrazování kurzoru. Kód způsobí obnovení blikajícího kurzoru.
12H 18 Zákaz zobrazování kurzoru. Kód způsobí potlačení blikajícího kurzoru.
13H 19 Nastavení rolovacího režimu. Bude-li kurzor na posledním řádku okénka, pak při posunu kurzoru o řádek níž se kurzor nepohne, ale okénko zaroluje spolu s výmazem posledního řádku.
14H 20 Nastavení stránkového režimu. Bude-li kurzor na posledním řádku okénka, pak při posunu kurzoru o řádek níž se kurzor přesune na první řádek okénka beze změny obsahu okénka.
15H 21 Vložení řádku. Kód způsobí vložení prázdného řádku do okénka, a to takovým způsobem, že řádky za řádkem s kurzorem (včetně) se posunou dolů, přičemž pozice kurzoru se nemění (stojí na vloženém řádku). Poslední řádek okénka se ztrácí.
16H 22 Výmaz do konce řádku. Kód způsobí výmaz všech znaků od kurzoru (včetně znaku pod kurzorem) do konce řádku okénka.
17H 23 Výmaz řádku. Kód způsobí výmaz řádku, na kterém stojí kurzor, a to takovým způsobem, že řádky, které leží pod řádkem s kurzorem, se posunou nahoru, přičemž poslední řádek okénka se vymaže. Pozice kurzoru se nemění.
18H 24 Kurzor o řádek výš. Kurzor se přesune na předcházející řádek. Je-li na prvním řádku, přesune se na poslední.
19H 25 Zapnutí překódování bílých kláves. Kód způsobí, že kódy bílých kláves klávesnice budou překódovány na příslušné kódy znaků s diakritikou.
1AH 26 Kurzor o jednu pozici vpravo. Kurzor se přesune na následující pozici. Je-li na konci řádku, přesune se na začátek dalšího řádku s podobným účinkem jako kód 0AH.
1BH 27 Adresace kurzoru. Následující dva kódy se považují za definiční hodnoty nové pozice kurzoru v rámci okénka.
1. číslo řádku (1 - počet řádků okénka) 2. číslo sloupce (1 - počet sloupců okénka)
Nejvyšší bit obou kódů se ignoruje. Pokud některá hodnota přesahuje rámec nastaveného okénka, je ignorována.
Příklad: Kódy 1,129 nastaví kurzor do levého horního rohu okénka.
1CH 28 Nastavení stránky pro zápis a zobrazování. Následující kód se považuje za definiční hodnotu stránky videoram.
kód: 00H 01H 10H 11H stránka pro zápis: dolní dolní horní horní stránka pro zobr.: dolní horní dolní horní
Příklad: Kód 01H způsobí, že výstupy půjdou nadále do dolní stránky videoram, ale zobrazovat na obrazovce se bude stránka horní.
U semigrafického displeje (modul ITK) nemá tento kód žádný účinek.
1DH 29 Výmaz bufferu klávesnice. Kód způsobí vyčistění bufferu klávesnice.Lze použít např. při výpisu otázky, na kterou nesmí být odpověď vložena před jejím výpisem.
1EH 30 Vypnutí překódování bílých kláves. Kód způsobí, že kódy bílých kláves nebudou překódovány na kódy znaků s diakritikou.
1FH 31 Reset displeje. Tento kód nastaví základní okénko, základní videostránku a umístí kurzor do levého dolního rohu (bez výmazu displeje a změny barvy). Zatím nelze zaručit, že v definici tohoto kódu nedojde k drobným změnám.
|