OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 27.04.2024, 10:48

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 76 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 21.09.2023, 21:03 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
A já jen mohu potvrdit, že na dotaz "hele, nebude ti vadit, když…" mi Kain odpověděl ochotně, rychle a hlavně vstřícně. Tady bych problém nehledal.

A abychom po té tečce za tím případem přešli k něčemu konstruktivnímu, tak myslím, že by bylo pěkné, kdybychom tuto hru měli i na našem PMD-85...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 21.09.2023, 21:31 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2095
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 327 times
pwramp píše:
Nenašel by se někdo ochotný, nebo autor, kdo by ohnul hru pro Didaktik D40/D80? Odolávám, nechci to hrát v emulátoru, radši bych slyšel chroupat v temném koutě D40 a koukal do blikající obrazovky. Předem dík!


Tu máš upravený loader. Skopíruj všetky súbory z pôvodnej TAP na disketu (slušný kopírák vie skopírovať súbor veľký 38105 bytov v kuse), pôvodný súbor BKP nahraď tým z tejto TAPky, a máš to. Zásahy tam niesu žiadne, iba preorientovaná cesta z pásky na disketu a doplnené mená súborov. Ostatné teda ostáva pôvodné.

Disclaimer:
Nakoľko TAP verzia nemá žiadny špeciálny loader ktorý by robil nejaké efekty počas nahrávania, nevidím dôvod prečo neurobiť takúto D40/D80 verziu. Ukladanie pozície ostalo pôvodné, teda na pásku, tiež ochrana proti break/error (reset) ostala ako bola. Keď sa to resetne počas nahrávania, asi to nevedelo načítať súbor z diskety a chcelo niečo zahlásiť. Skrátka 100% to isté ako pásková verzia.


Přílohy:
Poznámka: BKP D40/D80 loader
BKP_D40-D80.TAP [156 bajtů]
45 krát

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 22.09.2023, 08:56 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
Libor L.A. píše:
A abychom po té tečce za tím případem přešli k něčemu konstruktivnímu, tak myslím, že by bylo pěkné, kdybychom tuto hru měli i na našem PMD-85...
Pozrel som na to, ale ten hlavny basic je prilis dlhy (38kB), obavam sa ze sa do PMD85 proste nevojde. Zakladne PMD85-1 ma len 32kB vlastnej ramky pre program (+16kB videoram), dalsie verzie mozu mat 48kB, takze na vsetko ostatne (basic interpreter, systemky, font) zostava uz len 10kB co nie je vela. Tam by to uz bolo mozne, ale nebolo by to trivialne a pravdepodobne by bolo treba celu hru prekopat a napisat uspornejsie.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 22.09.2023, 11:26 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
Ok. Beru to jako doporučení...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 22.09.2023, 13:22 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10140
Bydliště: Praha
Has thanked: 1961 times
Been thanked: 1523 times
A já jsem, pokud autor svolí, pro port na SharpMZ800 :-) A vůbec, kdyby byl PanPrase co k čemu, tak už máme i verzi pro Amigu :-)

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 22.09.2023, 15:01 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
misticjoe píše:
A já jsem, pokud autor svolí, pro port na SharpMZ800 :-) A vůbec, kdyby byl PanPrase co k čemu, tak už máme i verzi pro Amigu :-)
Na Amige si pust emulator ZX Spektra a nemusis nic riesit :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 22.09.2023, 18:02 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:30
Příspěvky: 210
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times
misticjoe píše:
A já jsem, pokud autor svolí, pro port na SharpMZ800 :-) A vůbec, kdyby byl PanPrase co k čemu, tak už máme i verzi pro Amigu :-)


No, tak to nevím - aby se to vešlo pak na disketu. Spíš to vidím jakoby na nějakou vlastní produkci, než port, vždycky pak z portu vznikne nějaký kompromis a není to věrný, nehledě na to, že by se ti zase nelíbilo jak to má kravský písmenka a jestli to není pro slepý, nebo jak jsi onehdá nazval 12, když byla v loresu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 22.09.2023, 18:14 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:30
Příspěvky: 210
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times
Na druhou stranu mě to Spectrum láká, že bych taky jakoby zkusil něco napsat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 23.09.2023, 18:29 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10140
Bydliště: Praha
Has thanked: 1961 times
Been thanked: 1523 times
2 PanPrase: Faktem je, že na tlusté písmo v 320x256 se mi fakt blbě kouká :-)

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 23.09.2023, 19:00 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:30
Příspěvky: 210
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times
misticjoe píše:
2 PanPrase: Faktem je, že na tlusté písmo v 320x256 se mi fakt blbě kouká :-)


No ještě pár let a bude se ti to líbit, že to přečteš.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 23.09.2023, 19:14 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2023, 18:37
Příspěvky: 109
Bydliště: Pražák z Prahe, žádná náplava :)
Has thanked: 20 times
Been thanked: 27 times
Za pár let to bude celoplošně na stěně a budu rád, že se dobelhám od začátku řádku ke konci :lol:

_________________
Spousta věcí chodí líp, když se zapne ...
http://micro-corner.gilhad.cz/, http://8bit.gilhad.cz/ a mnohé další


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 11:47 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2354
Has thanked: 304 times
Been thanked: 641 times
Když už tu tak mluvíte o vývoji textovek a portování na PMD (a třeba i PP-01, Vzlet 256 a jiné exotiky)... podotkl bych, že pro mě, aby se hra příjemně hrála (kromě tématu, obsahu, literárních kvalit...) jsou zásadní v podstatě tři věci:

1/ dobře čitelné písmo s diakritikou
2/ rychlost, resp. plynulost výpisů (nesmí zdržovat hraní... resp. příliš zdržovat)
3/ musí to dávat smysl bez nelogických záseků (to nevylučuje záludnosti, ale musí se na ně dát přijít)

První dva body v podstatě vylučují napsání hry pouze s použitím BASICu.

Takovým etalonem technicky dobře udělané textové hry jsou Proximácké Heroes (kde se mimochodem hraje za dvě postavy) a Belegost od Golden Triangle, špatný není ani Fukův Indiana Jones III (a určitě by se pár dalších našlo). Je mi v zásadě jedno jestli se hra ovládá klikáním v menu, nebo dialogem a zadáváním příkazů, pokud to zadávání není příliš otravné, funguje zkracování příkazů, příp. alternativy k názvům předmětů... Dialog dovoluje pestřejší příkazy odemkni, otevři, prostrč, zasuň, ohni, zapal... Dělat všechno pomocí použij a polož může být fádní.

Pro znalce pouze jiných platforem přidávám screenshoty ze začátku zmíněných her, kde je dobře vidět použité písmo. Plynulost a chování si musíte zkusit sami. Jones 3 např. umožňuje psát příkazy ještě během vypisování textů, což občas pomáhá neztrácet písmenka a zbytečně příkaz neopakovat.

A když na to tak koukám, tak vidím, že se Fuka v Jonesovi III držel tradičních 24 řádků 8px vysokých a není to úplně ono, chtělo by to alespoň 1 až 2px navíc, aby řádky byly lépe čitelné a lépe se vešla diakritika (což zkomplikuje použití barev na ZXS). Naopak v klikacích Heroes a Belegostu ta meníčka ubírají dost prostoru pro text...

Taky jsem se rozhlédl v adresáři, kam si ukládám rozehrané hry a objevil jsem textovku Upír, která je taky napsaná v BASICu, písmo 8x8px, ale je klikací podobně jako Belegost... tím pádem je taky pekelně pomalá na ovládání. Ale i Upír umí diakritiku. Další příklad BASICové hry je Beerland - opět převážně BASIC obohacený o strojákový scroll a výpis proporcionálního textu s diakritikou, není klikací, ale používá klasický dialog se zadáváním příkazů. Další příklad JONES 4 (autor Mad Max), opět BASIC, opět pomalé, ovládá se meníčkem (a tedy ještě pomaleji), češtinu si usnadnili tak, že přemalovali malá písmena na velká s diakritikou. Atd... atd... textovek jsou desítky (podle bratra stovky).

A aby se to lépe vešlo do RAM, tak máme od George'K pro ZX Spectrum i speciální textovkový kompressor Tolkien https://ci5.speccy.cz/progs/tolkien-5-0


Přílohy:
jones3-screenshot-hra-3.png
jones3-screenshot-hra-3.png [ 2.77 KiB | Zobrazeno 1927 krát ]
belegost-screenshot-hra-2.png
belegost-screenshot-hra-2.png [ 3.19 KiB | Zobrazeno 1927 krát ]
heroes-screenshot-hra-2.png
heroes-screenshot-hra-2.png [ 3.91 KiB | Zobrazeno 1927 krát ]

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 13:05 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 23.03.2014, 20:13
Příspěvky: 2788
Has thanked: 230 times
Been thanked: 608 times
Ale diakritika se dá udělat třeba na IQ 151 ;-)
Kód:
 v,v   v v  v  v ,  ov , v  v,     , ,
PRISERNE ZLUTOUCKY KUN UPEL DABELSKE ODY

Což tedy neznamená že je to dobře čitelné :lol:

_________________
Plesnivý sýr z Tesca, zatuchlé kuřecí řízky z Albertu, oslizlé hovězí a myší trus z Lidlu.
Nákup potravinářské inspekce v ČR, říjen 2023.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 14:03 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
zxcygnus píše:
...aby se hra příjemně hrála jsou zásadní v podstatě tři věci:
Vdaka za pripomienky, so vsetkymi sa stotoznujem aj ja.
Mam iba jednu poznamku k tomuto:
zxcygnus píše:
První dva body v podstatě vylučují napsání hry pouze s použitím BASICu.
Na ZX Spektre v tomto nevidim ziadny problem. Diakritiku nie je problem urobit fontom alebo UDGckom, dokonca som uz videl aj taku hru co napisala text a potrebne mekcene a dlzke potom rucne naPOKEovala do obrazovky :)
Aj nestandartne rozmery pismen (ine ako 8x8) sa daju realizovat celkom rychlo, realnu rychlost vypisu pre raster 8x10 alebo 8x12 by som videl cca polovicnu voci klasickemu printu 8x8.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 14:31 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2095
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 327 times
8x12 by sa dalo realizovať z BASICu celkom ľahko a rýchlo, pokiaľ by sa použili 4 tabuľky znakov (vrch1, spod1, vrch2, spod2) a prepínali by sa cez POKE. Dva riadky písma by na obrazovke boli kódované v troch riadkoch takto:
vrch1
spod1+vrch2 (vrch2 písaný s OVER 1)
spod2

Ešte ma napadlo, či sa nezrýchli výpis keď sa použije dopredu PAPER 8, INK 8, BRIGHT 8, FLASH 8. Teda teraz z pamäti neviem či to bolo presne takto, ale skrátka aby sa farby nemenili a písmo ostalo farby podkladu. To by sa nemusela vypočítavať adresa atribútov. Snáď, neviem ako to BASIC robí, ale asi ju vypočítava aj tak.

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 76 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz