OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 19.04.2024, 15:23

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Neprolomitelná kopírovací ochrana
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 14:52 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10124
Bydliště: Praha
Has thanked: 1956 times
Been thanked: 1521 times
Rozprava ve vlákně o prolamování se do programů mě přivedla na jednu myšlenku. Existovala vůbec nějaká ochrana, která fungovala i proti kopírování kazet na dvojčeti (z kazeťáku na kazeťák)?

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 15:52 
Online
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3663
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 797 times
Neexistovala.

1. Dalo by sa spekulovat s meranim roznych charakteristik signalu a myslienkou ze kazde analogove kopirovanie tieto charakteristiky meni a na zaklade faktov vyhodnotit, ci je to prva orignalna nahravka, alebo nahravka uz analogovo skopirovana. Lenze, problem je vtom, ze skopirovanie nahravky na kvalitom dvojdeku nahravku "pokazi" ovela menej, nez originalna nahravka na nejakom lacnom cinskom sunte.

2. Aj keby takato ochrana hypoteticky existovala, pre komerncne pouzitie je nepouzitelna, pretoze kazety a programami sa vyrabali tak, ze sa rucne nahrala jedna "master" kazeta, a ta sa potom na specialnych N-deckoch naraz rozkopirovala na N-kaziet ktore sa uz priamo predavali.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 17:38 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10124
Bydliště: Praha
Has thanked: 1956 times
Been thanked: 1521 times
V tom případě mi uniká, proč se v našich končinách vlastně někdo namáhal s ochranou proti kopírování kazetových programů via počítač. Pirát si udělal kopii a zní udělal dejme tomu dalších deset. To byly druhé kopie originálu. K silné devalvaci signálu docházelo až tak kolem 9. - 10. kopie, podle kvality pásky a kopírovacího mechanismu klidně i víc. Ale takové podle mého už u nás nevznikaly, protože to naráželo na bariéru počtu zájemců vs dostupné zdroje. I v kroužku jsme si originálky kopírovali na dvojčeti. Bylo to rychlejší. Každý si přinesl kazetu (vesměs už s nějakými programy, čili jsme si tvořili "kompilace"), zkopíroval na dvojčeti, originálka se přetočila a takhle pořád dokola.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 18:59 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 05.09.2013, 14:08
Příspěvky: 1070
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 131 times
Been thanked: 473 times
Bolo to práve kvôli tomu, že x-tá kópia z dvojdecku už nešla nahrať. Keď sa mi dostala do ruky páska, ktorú si skopíroval kamošov kamoš, ten od kamošovho kamoša a tamten už to mal z piatej ruky, všetko kopčené na dvojdecku, tak z tej pásky už išli len dve hry. Z kopírovacieho programu to máš ako originál a takých kópií môžeš vyrobiť nekonečno.
Takže dôvod prozaický - kvalita záznamu.

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 19:35 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1976
Bydliště: Praha
Has thanked: 85 times
Been thanked: 255 times
Ja jsem snad nikdy v zivote nedelal kopii programu na dvojceti. Navic si myslim, ze by mnohem drive nez 10-ta kopie byla nepouzitelna. Verim ze by to slo na hodne kvalitnim dvojceti s hodne kvalitni kazetou, ale na moji Teska K10 oprtoti oproti kamosove Elte dost pochybuji. To bylo asi beznejsi vybaveni nez kvalitni dvojce.

Kazdopadne je lepsi udelat nejakou protikopirovaci ochranu nez zadnou, plati to i dneska.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 19:42 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1917
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 519 times
Been thanked: 816 times
V době ZX se ke mě dostali jen cracknuté verze, co šly v pohodě kopírovat. Pamatuji si na jeden program, co měl velmi specifickou ochranu. Byla to hra (název si už nevzpomenu), která byla jako jeden blok včetně obrázku a nevešla se do žádného kopírovacího programu na ZX 48. Později to v mém případě řešil Gama Copy, který uměl využít 80kB. Dvojče jsme taky měli, ale nikdo to neměl potřebu používat, protože ta kvalita nahrávky šla rapidně dolů. Ideálně jsem si nahrával kazety na své Eltě, ze které jsem pak neměl problém nic načíst, aniž bych musel štelovat hlavu. Originálky u nás začal prodávat až Ultrasoft a Proxima, ale v té době jsem už měl jen Amigu.

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 20:05 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 25.05.2014, 12:29
Příspěvky: 1673
Bydliště: Praha
Has thanked: 319 times
Been thanked: 372 times
Pokud lze udělat kopii 1:1 bez zkoumání oč jde tak si taky myslím že to nejde ochránit. U kazety jsem to,kam má paměť sahá, neviděl/neslyšel.

A k tomu kopírování na 2decku. Měl jsem od asiatů,a šlo to třeba 10x. Mé atari+xc12 s úpravou turbo,ala rožnov,vzalo všecko a bez štelování hlavy. Možná to bylo těma součástkama s meči ;)

_________________
Atari 65XE, 600XL, 400, 800, 800XL/XE, 130XE, 1200XL, XEGS
Commodore C64, C64C, C128, Plus/4
Amiga A600, A1200+Blizzard 060/50
ZX Spectrum, +2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 21:10 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10124
Bydliště: Praha
Has thanked: 1956 times
Been thanked: 1521 times
No tak my doma měli dvojče od Sony (typ už si opravdu nevybavím). Originálkami jsem mínil spíš zahraniční hry. Protože jsem bydlel ve vesnici u hranic, originální kazety se do našich luhů a hájů dostávaly líp, než všelijaké kopírnuté kompilace z Práglu. Ale i ty jsem měl od strýca šmelináře :-)

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 21:14 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2343
Has thanked: 303 times
Been thanked: 640 times
Kopie pořízené na dvojčeti, nebo dvou spojených kazeťácích tvořily první šestici kazet, které jsme doma k ZX Spectru (Didaktiku) měli (kromě "Úvodné kazety"). Nešlo z nich určitě načíst vše, úspěšnost byla tak 90%, nějaké dropouty pak vytvořila zpočátku neopravená Elta. Takže pak u názvů her na kazetách přibývaly poznámky o tom, jakým způsobem načíst a jestli to vůbec má smysl zkoušet.

Na jedné pásce byly nejméně 3/4 her v turbu a ty se nahrávaly obzvláště špatně, obvykle na několikátý pokus po pečlivém dolaďování hlavy a některé nešly načíst nikdy. Postupem času se záznam na kazetě zhoršil a teď už z ní asi nejde načíst vůbec nic. Nevím. Spoustu let jsem nemusel skutečný magnetofon použít.

Zkušenost s těmito kazetami mne naučila používat dvojče a podobné způsoby kopírování jen v nouzi nejvyšší. Krom toho na jedné kazetě byly kopírovací programy, jako COPY COPY a MrCopy, později jsem používal Gama Copy od Gemrota a nakonec Busy Copy od Busyho :-)

Kolikátá kopie těch prvních 6 kazet byla nevím, hádám tak třetí max. podle pozdějších zkušeností s podobným způsobem kopírování.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 21:39 
Online
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3663
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 797 times
zxcygnus píše:
... a nakonec Busy Copy od Busyho :-)
:thumbup: :dthu: :dcl:
solaris104 píše:
Byla to hra (název si už nevzpomenu), která byla jako jeden blok včetně obrázku a nevešla se do žádného kopírovacího programu na ZX 48.
Ani do BS copy 48F/2 ? :poke: :?:
http://busy.speccy.cz/tvorba/zxcopys.htm


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 22:12 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1917
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 519 times
Been thanked: 816 times
Busy píše:
solaris104 píše:
Byla to hra (název si už nevzpomenu), která byla jako jeden blok včetně obrázku a nevešla se do žádného kopírovacího programu na ZX 48.
Ani do BS copy 48F/2 ? :poke: :?:
http://busy.speccy.cz/tvorba/zxcopys.htm

V té době jsem používal TF Copy, které mělo 44288 volných bajtů. Našel jsem kopírák, co měl ještě více volné paměti a nevešlo se to tam. Tvůj BS Copy 48F/2 s volnými 48082 bajty jsem v té době neměl a nevím, jestli by se tam ta hra vešla. S BS Copy ve verzi 128 jsem se setkal později u známého, co měl ZX Spectrum 128.

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.11.2014, 23:34 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10124
Bydliště: Praha
Has thanked: 1956 times
Been thanked: 1521 times
Hra s obrázkem v jednom bloku. Není to tzv MLoading (pod tímhle názvem to znám já)? Tj. snap celé paměti?

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.11.2014, 03:06 
Offline
Kecálek

Registrován: 06.09.2013, 18:35
Příspěvky: 113
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times
misticjoe píše:
Hra s obrázkem v jednom bloku. Není to tzv MLoading (pod tímhle názvem to znám já)? Tj. snap celé paměti?

Ani náhodou. Naposledy som upravoval hru Bear George a tá má blok code komplet cez celú pamäť (tj. 49152 bajtov). Dá sa v tom aj nájsť save rutina, ktorú použili na uloženie toho bloku. Čo viem, tak je to prvá ochrana na Zx Spectre proti kopírovaniu.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz