OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 25.04.2024, 21:49

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 83 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 20:50 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1917
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 521 times
Been thanked: 816 times
Trafo píše:
solaris104 píše:
I když jsem začínal na Didaktiku Gama, tak by mi nevadila C64. Byla pro něj spousta SW jako pro ZX. Ale s Atari bych měl zkažené dětství, na něj nebyly AAA hry :-).


Vím, že jsi hardcore osmibitový hráč, tak myslím, že dobře víš proč nebyly na Atari 800 AAA tituly vznikající po roce 1985.
Už jsem to sem kdysi psal.
Bylo to proto, že vzniklo Atari ST, které bylo v letech 1985-1987 opravdovým herním králem. Amiga nastoupila až později. Takže všechny AAA tituly v těchto letech vznikaly pro Atari ST.
Téměř každy atarista na západě v té době (1985) hodil Atari 800 do popelnice a koupil ST.
Výrobci software se přeorientovali na nový stroj a pro osmibit Atari už se moc her nedělalo.
Dále se udělala verze pro C64 a super osekaná verze pro Sinclair, která měla s tím AAA titulem častokrát společné jen jméno.
Takže jako osmibit Atarista jsem tyto rádoby AAA hry Sinclairistům rozhodně nezáviděl a dětství jsem zkažené neměl. :-)


Já si nemyslím, že hry, co vyšly na ZX, C64 a 16-bity jsou osekané. Jsou tam parádní tituly jako R-Type, Robocop, Batman, Addams Family, Chase H.Q, Midnight Resistance atd. Samozřejmě je i dost mizerného SW. Mě nevadí Atari HW ze 70. let, ale absence her. A dle Fandala ani nelze přeportovat některé hry na Atari, protože to HW nezvládne (např. R-Type). ZX mělo silný rychlý CPU a vše řeší SW sprajty, C64 zase perfektní HW sprajty. Atari má bohužel mizerné grafické režimy a HW sprajty strašně omezené. To je prostě realita. Ale zase mám radost, když na Atari třeba vznikl můj oblíbený Highway Encounter, o kterém kdysi Rudla Kudla říkal, že to Atari nezvládne :-).

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 21:54 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2351
Has thanked: 304 times
Been thanked: 640 times
solaris104 píše:
...Atari má bohužel mizerné grafické režimy a HW sprajty strašně omezené. To je prostě realita. Ale zase mám radost, když na Atari třeba vznikl můj oblíbený Highway Encounter, o kterém kdysi Rudla Kudla říkal, že to Atari nezvládne :-).
Když je na tom Atari s grafikou tak špatně, jak je na Atari udělané Total Eclipse? Ta konverze je mimořádně povedená, pěkně obarvená, relativně rychlá a vypadá bezkonkurenčně nejlíp ze všech osmibitů. Hrál jsem to ale jen chvíli, možná dvě hoďky na Atari 800xe.

Zatímco na C64 mi tyhle hry přišly k uzoufání pomalé a na ZX Spectru rychlostí snesitelnější, ale zas nudně monochromatické.

Obecně mám tyhle 3D hry moc rád, dohrál jsem jich většinu, některé víckrát na víc platformách, třeba Castle Master 1 je oproti osmibitům na Amize docela zajímavě rozšířené atd... Ale na Atari existovalo do nedávna snad jen Mercenary? Jak to, že to najednou jde? Jaký použili trik?

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 22:29 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1917
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 521 times
Been thanked: 816 times
Atari má hromady grafických rozlišení, nejbežnější je 160x192 ve 4 barvách nebo monochromatický hires 320x192. Má rychlejší CPU než C64, konkrétně 6502 na 1,79MHz (C64 6510 0,985MHz). Programátoři využívají tzv. DLI, mění paletu barev při vykreslování. Třeba konverze Manic Minera se ZX je téměř dokonale vybarvená, při tom používá monochromatické rozlišení. Naprogramovat barevnou hru na Atari dá rozhodně programátorovi zabrat. Nevím, jak je dělané Total Eclipse, ale určitě je to výborná novodobá konverze. Myslím, že kdyby vznikla v té době, tak nebude tak povedená. Přiznám se, že mám nejraději arkádové adventury. Těch vyšlo na Atari hromada hlavně v Polsku, ale využívají standardní prostředky bez HW triků jen ve 4 barvách. Ale v tomto vlákně jsme asi OT.

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 23:39 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
Total Eclipse -to jsem neznal, budu muset zkusit, ale na C64 ta rychlost nic moc.

co Atari zmáklo je možnost odstínů barev
na tabulky a programy lepší ZX barvy -kontrast
C64 má ale dobře zvolenou paletu, barvy se dají různě skládat

já pořád žasnu, co se z těch všech krabiček i po letech dá vymáčknout, hlavně jsem fanda C64 demíček, ale koukám i na ZX -hlavně 3D, na Atari -obrázky
čekám, kdy ty dema opadnou, ale pořád to zatím jede a nechápu ty nápady a kde na to berou čas

na C64 je nejvíce různých scrolltextů včetně bitmapových - to by už vydalo i na několik hodin sestříhaný video
stačí jen zadat c64 demo do tytrubky a na večer je vystaráno,
v některých demech bych ani nepoznal, že hraje SID, takže se kóduje nejen grafika, ale i zvuk,
co se týče množství dem, tak nejvíc tvorby je na C64 a SID je nej!

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 00:06 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 806
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Busy píše:
Zaujimavy benchmark pred nejakym casom robil Logout: http://blog.i-logout.cz/retrobenchmarking.php
Basic C64 v nom vysiel o kusok rychlejsi nez basic ZX Spektra.


To je zajímavé, že BASIC C-64 je rychlejší než Sinclair BASIC (v té úloze). Každopádně programovat v BASICu na obou platformách bylo nebe a dudy. I kdy by měl být pomalejší, jasně bych bral Sinclair BASIC. BASIC V2 mně spíš připomínal programování v assembleru. Pokud s tím chtěl člověk dělat něco více jako do grafiky či zvuku, bylo to samé poukování a smysl BASICu se úplně vytratil...

Jinak si vedle sebe pusťte Green Beret na C-64 a Atari 800 - abyste pochopili proč byl C-64 mnohem úspěšnější na trhu...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 01:38 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
solaris104 píše:
A dle Fandala ani nelze přeportovat některé hry na Atari, protože to HW nezvládne (např. R-Type). ZX mělo silný rychlý CPU a vše řeší SW sprajty, C64 zase perfektní HW sprajty. Atari má bohužel mizerné grafické režimy a HW sprajty strašně omezené.


Doufám, že to Fandal čte a náležitě tě uvede na pravou míru, protože jsou dost překroutil to, co tvrdí.
Především to, co dělá Fandal v případě převodu her z jiných platforem, není portování v pravém slova smyslu (tedy kompilace ze zdrojových kódů a surových grafických a zvukových dat), ale hacknutí hotové binárky z platformy s kompatibilním typem CPU a její úprava tak, aby pokud možno s co nejmenšími zásahy šla spustit na Atari. To tě prakticky omezuje jenom na tituly, které kreslí jen do framebufferu (nebo znakovka) a navíc používají grafický režim kompatibilní s některým z atárkovských nebo se dá nějak jednoduše zkompatibilnit bez nutnosti přepisovat půl hry.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 08:20 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1917
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 521 times
Been thanked: 816 times
Myslel jsem znovu naprogramovat. Bavili jsme se o tom s Fandalem v době, kdy programoval střílečku Abyssus. Měl jsem nějaké nápady a říkal, že R-Type technicky nelze na Atari naprogramovat. To samé je Turrican, i když to pár lidí zkoušelo.

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 10:51 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
To on Fandal takhle odpálkovává lidi, aby po něm nechtěli konverze her tohoto typu. ;)

Jinak obecně vzato, proč by nešel udělat R-type nebo Turrican? Samozřejmě, že by šel, ale ne jako konverze 1:1 z C64 nebo jiné platformy. Muselo by se to ale od začátku napsat, překreslit a přezvučit s ohledem na možnosti Atari, stejně jako se to muselo udělat při vývoji C64 verze a stejně tak při vývoji ZX verze. A to vyžaduje trochu víc než několik hodin času jednoho nadšence.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 11:19 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3674
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
Trafo píše:
Dále se udělala verze pro C64 a super osekaná verze pro Sinclair
Heh :) Tak si napriklad skus na oboch platformach zahrat take Commando :poke: ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 11:22 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3674
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
solaris104 píše:
M... a říkal, že R-Type technicky nelze na Atari naprogramovat
Ano, aj o rotazoomeri sa hovorilo ze na C64 nieco take nie je mozne spravit, a ataristi zase tvrdili ze Rasterovo 1k intro 80 rectangles je technicky mozne iba na Atari, a ziadna ina 8-bit platforma to nema sancu zvladnut ... ;) :) :D :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 11:53 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1976
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 873 times
Been thanked: 699 times
tommik píše:
...To je zajímavé, že BASIC C-64 je rychlejší než Sinclair BASIC (v té úloze)....
Sinclair BASIC je velmi silně (a geniálně) optimalizovaný hlavně na velikost kódu aby se to vešlo do ROM. Většina matematických funkcí se řeší makro příkazy kalkulátoru, které jsou úsporné na ROM kód, ale o to jsou bohužel pomalejší. ROM je hodně našlapaná funkčností, což se odrazí na nižší rychlosti - následek snahy "za málo peněz hodně muziky".

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 14:32 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2290
Bydliště: Brno
Has thanked: 848 times
Been thanked: 318 times
ctirad píše:
To on Fandal takhle odpálkovává lidi, aby po něm nechtěli konverze her tohoto typu. ;)

Jinak obecně vzato, proč by nešel udělat R-type nebo Turrican? Samozřejmě, že by šel, ale ne jako konverze 1:1 z C64 nebo jiné platformy. Muselo by se to ale od začátku napsat, překreslit a přezvučit s ohledem na možnosti Atari, stejně jako se to muselo udělat při vývoji C64 verze a stejně tak při vývoji ZX verze. A to vyžaduje trochu víc než několik hodin času jednoho nadšence.

Tim jen potvrzujes to co jsem si myslel :)

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2020, 23:59 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2290
Bydliště: Brno
Has thanked: 848 times
Been thanked: 318 times
Jinan v roce 91 kdy jsem mel Atari 800 jsem neslysel nikoho resit to jake ma barvy A800 a C64. Resilo se spise rozliseni a celkove provedeni. A to jake hry na kterem pocitaci jsou. Na C64 jsme drtili u kamose. Atari u mne. A mimo jiné na ZX u táty. V rámci ZX nejradeji vzpominam na Enduro Racer a Nether Earth.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 09.02.2020, 01:50 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 806
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Jo rozliseni je to podstatne. Osobne si myslim, ze 160 horizontalnich pixelu je zoufale malo: zejmena v onech modech x200(192). Grafika proste v techto modech vypada divne neprirozene. Pixel by mel byt pokud mozno ctverec v zadnem pripade ne dlouhy obdelnik... Otazkou jest jak jinak by byvalo slo resit barevnost vs. naroky na video pamet...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 09.02.2020, 10:40 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3064
Has thanked: 2208 times
Been thanked: 911 times
Dobre pozdni rano vsem!

jelikoz nejsem expert na porovnani kompu, tak tu pridavam skromne jen malou OT poznamku a omlouvam se za duplicitu vsem, kteri jste ji uz zaregistrovali v novinach:

Zatimco se nejen tady u nas lidske kapacity dohaduji o strojovych kapacitach a sofistikovane pomeruji C64, Speccy a (kupodivu spolecne s) Atari,
ve vyvojovych laboratorich uz mezitim realne zkrizili C64 se ZXS!!!!!!

A hadejte, co jim z toho pokusu vzniklo?
.
:H ??? Ne.
.
:SAM ??? Ani tohle ne.
.
:pig: ??? Odpoved je opet: Ne.
.
.
.
Kupodivu z toho vzniklo funkcni a logicky i atomicky spravne usporadane osmibitove :atari:

Tusim je na to nejake fyzikalni pravidlo, ze kdyz zkrizite dve novejsi veci, vypadne jedna starsi... (?)

Vizte prilozene screenshoty unikle z laboratori.
Vice detailu nemam, v metadatech byl nesrozumitelny kod ULAXMBILNXHOODLMN.
Zda se ale, ze zdomacnely uzitecny herni algoritmus PG v tom tentokrat nejede.

:police:


Přílohy:
cbmatrzx1.jpg
cbmatrzx1.jpg [ 16.79 KiB | Zobrazeno 7001 krát ]
cbmatrzx2.jpg
cbmatrzx2.jpg [ 19.81 KiB | Zobrazeno 7001 krát ]

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Durov
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 83 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz