OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 27.04.2024, 11:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 193 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 16.11.2023, 03:56 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 652
Has thanked: 1 time
Been thanked: 78 times
Tak ta M590 je pekna svinka, jak sem zmeril, tak do CPU pere VIO 3,86V misto 3,3V (tedy i do pameti a chipsetu). Toto napeti se neda nikde nastavit, Vcore se nastavuje pouze v SETUPu. Podle me to je vojeb, diky kterymu takto prevoltovanej chipset je schopnej bezet na 100MHz FSB. Kdyby tam dali aspon nakej jumper, aby si to mohl zapnou na vlastni nebezpeci pouze ten, kdo tech 100MHz fakt hodla vyuzit. Je tam na to naky linearni reg. s MOSFETem ktery ridi naky maly bipolar, potreboval bych zistit, jakym odporem se to napeti nastavuje...

UPDATE: to je nakej prasoregulator, kde ten FET ma v gejtu bipolar z nejz se vyuziva prurazne napeti Ubc - baze pres 10k na GND, emitor na GND, kolektor pres 1k na 12V a zaroven na gate, na tom kolektoru se vytvori ubytek asi 6,1V coz nak poodevre ten FET, to asi bude zavisly na jeho prahovym napeti. odporem to zmenit nepujde, to by se asi musel vymenit ten trand za nakou zenerku. Nebo lepe misto FETu dat naky normalni LDO na 3,3V nebo s nastavitelnym napetim...

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 16.11.2023, 10:08 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
Jo regulace Vcore je opruz když se nevrhneš na rezistory a kýžená hodnota schází. Zase po modifikaci deska případně ztrácí použitelnost s jinými typy CPU i když to asi není tak zásadní pokud člověk chce vyměnit 200 MHz Cyrix s 3,52V za 500 MHz K6-3+ s 2V tam asi není cesty zpět :-). Těch 3,86 V už je hrozně moc, to bych řekl že není ani prasoregulátor, ale nějak poškozený prasoregulátor. Běžet na 100 MHz za cenu rychlého zničení čipsetu, CPU a RAM, tomu tedy říkám výhra.

Mě ta M571 taky zlobí, sice je opravdu o poznání výkonnější než ten Utron. I na FSB 66MHz a i 400 MHz CPU má větší výkon jak Utron na 450@75 MHz, ale i když má ofiko podporu 75 MHz FSB, tak na něm už nechce běhat. Nedokumentovaných 83 MHz FSB už sotva POSTne, ATA řadič na desce už to nedává. No ale tak to je verze 3.2A a ne 7.0, která jediná měla ofiko podporu 83 FSB, to se dá pochopit. Těch 75 MHz by ovšem měla zvládnout. Holt buď jsou vyschlé kondíky nebo tohle je "klasický" PChips, kdy udávané parametry jsou i tak poněkud loterie, když to není jen základní hodnota. Takový UT99 je už opravdu hratelný kdy minimální FPS se pohybuje kolem 20 což už se skřípěním zubů jde vydržet a je to tak první deska co by na ní upgrade na K6-3+ reálně dával smysl, protože se pak už opravdu dají hrát modernější hry než Quake II, alespoň z mého pohledu. Jde to jistě i s 12/14 FPS ale to už opravdu pro mě není.

M571 klasicky chce na 128 MB moduly taktéž 16Mx64 RAM, takže teď v ní mám jen 2x64MB i když by měla zvládnout i 2x128MB. SIMMy se mi používat nechce, ty jsou moc pomalé. Těch 50 ns EDO SIMMů pár mám ale většinou to nejde nastavit, jsou to ty nejrychlejší moduly z konce jejich výroby a většina těchto levných desek s nimi nepočítá takže mají v BIOSu 60/70ns a konec. Při správném časování by na 50 ns měly mít vyšší propustnost než průměrné SDRAM na 66 MHz. Dopravné za ty EDO DIMMy bylo asi 10 € takže nic hrozného, bohužel jsem ex-post zjistil že to jsou FB REG ECC varianty takže nic, mají jinde zámek a jsou pinově elektricky nekompatibilní s běžnou UDIMM paticí. Už chápu proč prodejce vyfotil jen přední holou stranu s čipy a zadní s registrem nechal nevyfocenou. Beru to ale tak že ty čipy na nich jsou dobré s 50 ns tak by se dal vyrobit EDO DIMM s požadovanými vlastnostmi. Ty kapacity se navíc běžně ani tehdy moc nevyráběly mimo servery, takže je velice obtížné je v EDO DIMM sehnat nad 32 resp. už mnohem vzácnější 64 MB a prakticky nesehnatelné 128 MB. To ten značkový Compaq od danharda, který s klidem žere běžné 128 MB DIMMy je úplný poklad z tohoto hlediska. Zase pro Win9x a tuto kategorii PC je 128 MB RAM už rozumné minimum, na kterém s klidem běhají 3DMarky a disk si neušoupe hlavičky na swapu.

Našel jsem i zajímavý prográmek pro tweakování čipsetů wpcre14.exe, se kterým jsem byl schopný zvednout propustnost paměti na tom SiS 5597 o zhruba 10% nahoru při stejné frekvenci, což je fajn. TEn SiS má děsně konzervativní nastavení RAM a BIOS ty nejrychlejší nastavení nedovolí nastavit i když to s nimi běží v pohodě. Možná by se někomu mohl hodit tak přikládám. Jen je tedy potřeba mít datasheet k čipsetu a vědět jakou hodnotu kam zapsat jinak rychle skončíte s modrou smrtí :-).


Přílohy:
wpcre14.7z [69.33 KiB]
24 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 16.11.2023, 18:44 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 652
Has thanked: 1 time
Been thanked: 78 times
Tak ten voltmod se da udelat i na jumper, ze si zvolis bud puvodni rozsah regulace nebo snizeny, to jak si s tim kdo chce vyhrat...
Chipset mel puvodne na obou cipech hlinikove chladice, ktere nekdo uloupnul, docela topi, ale myslim ze to ten chipset vydrzi dele nez nasrany uzivatel, ktery ten krap vyhodi z okna :)

Vyhrabal sem este Gigabyte GA-5AA s chipsetem Ali, ktera by mela podporovat nastaveni FSB az do 140MHz. Tam je taky chipset a VIO prevoltovany na 3,5V, aspon ne o tolik. Sere me, ze tam na to neudali nakej jumper 3,3V/3,5V, nakou moznost zmeni VIO asi melo hodne malo desek, pokud vubec naka... Jinak tahle deska sezrala bez reci 256MB PC133 oboustrannny SDRAM DIMM, takze pohoda, ma dokonce i AGP slot...

Este k tem cenam, jak sem sem daval z toho ceniku, bylo videt ze cena Slot 1 CPU a desek po uvedeni rychle klesala, takze proste si vecina lidi radsi rok pockala, nez aby kupovali SS7 desku na 100MHz a K6 a stare S5/7 desky zas zhusta neumely Vcore mene nez 2,8V...

U tech SIMMu se dala cekat naka takova zdrada, taky sem videl na blesaku pytle ruznych serverovych registered DIMMu zajimavych kapacit a nikdo to nechtel. Tady by se daly aspon odpajet ty 50ns cipy a prepajet na desku jineho DIMMu.

WPCRE znam, taky sem to kdysi k necemu pouzival...

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 16.11.2023, 22:26 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
No jo, na youtube je jak si někdo předělal K6-2+ taky na jumpery zpod heatspreadru, takže na ní může přepnout cache 128/256 kB nebo ji vůbec vypnout a tím z jednoho CPU vykřesat K6-2, K6-2+ a K6-3+. Natahal si měděnou pásku, přiletoval jumperovou lištu... Samý kapton, práce jak na kostele. Ale vzhledem k tomu, že K6-2 výkonově stojí za nic a 128 kB L2 je o poznání pomalejší oproti 256 kB, tak já si jen suše přepájel ten SMD kondík do druhé pozice a tím to pro mě skončilo. Dělat pokročilé voltmody už asi dnes nemá smsl, to je lepší koupit Super Socka 7 desku co to umí rovnou, ony jsou stejně rychlejší oproti starým jen Socket 7.

Ty nejlepší SS7 desky zvládaly 512 - 768 MB RAM, tam to 3x256 MB dává smysl. K6-3 ji navíc nacachuje celou, případně bys musel mít extra vzácnou 2 MB L2 variantu co zvládne obsloužit 512 MB RAM. Potíž se 133 MHz FSB je ten, že tam asi nebude dělička jako u starých BX 440 a často to už nedávala cache na desce takže K6-2+ či raději K6-3(+) je výkonová nutnost. Jediný čipset co ji snad teoreticky měl umět s děličkou PCI 1/4 byl dle vogonů SiS 530 ale taky má default pouze 100 MHz FSB. Super Socka 7 oficiálně víc než 100 MHz nemělo a asi by to i spousta těch CPU nedala, snad mimo těch posledních K6-2+/3+ a to ještě možná.

Je vidět že se voltovalo vesele, těch 3,5V je ale ještě v toleranci. Povolené absolutní maximum pro IO od AMD na K6-3 je 3,6V. Těch 3,8V už je ale totálně mimo specifikace a osobně bych takovou desku bral jako pokročilého likvidátora zemské přitažlivosti a prakticky všech Socket 7 CPU a bez opravy rozhodně neprovozoval.

Levné Slot 1 desky z dílen PChips apod. samozřejmě šly rychle cenou dolů. Tehdy počítače ale obecně s cenou šly rychle dolů a výkonem nahoru, půl roku tu byla dlouhá doba. První Pentia MMX vydržely 6 měsíců než vyšlo Pentium II a za rok po vydání byly výkonem už těžce za zenitem oproti výrazně rychlejšímu Pentiu II. Jenže spousta lidí je měla doma a co teď s tím. Myslím, že valná většina z těch K6-2/3 apod. šla primárně do upgradů různých více či méně (ne)použitelných sestav chudých studentů a jako nové se kupovaly coby ty nejlevnější varianty sestav, v lowendu máš vždycky nejvíc výkonu navíc za přihozenou stovku do rozpočtu když sis připlatil za Celerona. A AMD s tím počítalo, stejně jako výrobci čipsetů, kteří byli kvůli Intelu kdy velice dlouho nikomu nelicencoval Slot 1, dlouhodobě nahraní a nic jiného jim nezbývalo dělat než se tvářit že Super Socket 7 je to co masy potřebují a čekat, až je Intel do Slotu pustí. Pomalejší, ale levná a slušně prodejná K6-2 umožnila AMD dovyvinout K7, ostatní menší výrobci CPU prakticky zkrachovali. Srovnávat se musí opravdu s kalendářem a k němu aktuálními ceníky v ruce.

A taky se musí brát v úvahu i k čemu ty počítače měly sloužit. Na hry jasně, tam byl Intel král. Ale na kancelářskou práci to rozhodně nebylo špatné ani s AMD (Cyrixem, IDT WinChip...). Stačilo mít přiměřeně RAM a běhalo to. I ten VX Pro II jak je totální šméčko tak sežere 128 MB RAM a K6-3, což z něj udělá úplně luxusní sestavu když jsi z něj právě zahodil nějakého Cyrixe. A ta deska jede a jede dodnes. Ten SiS 5597, na něm si už i Unreal Tournament opravdu zahraješ. Ovšem, není to Pentium 3 ale bylo to za pár šupů a ze sestavy kde jsi neměl šanci to zahrát sis udělal sice druhořadou sestavu, ale taky sis už celkem zahrál. A jestli pouštět nějaké filmečky na Pentiu či K6-3 tak za mě dycinky K6-3, ta zvládne i lehce mázlý DivX zatímco Pentium MMX ne-e. Byť i Celeron je lepší než K6-3.

U SIMMů jsem zradu čekal, ono za 3 € za kus čekat mega vzácné obyčejné EDO DIMMy je hodně optimistické :-). Ale jak píšeš - teď mám za hubičku spoustu EDO paměťových čipů co umí 50 ns. Mrzí mě sice to že si s tím v této desce nevyhraju, ale vyhazovat je určitě nehodlám. Takových podobných modulů mám v šuplíku pytel a občas se naskytne příležitost je osadit a je fajn je mít než nemít. Pro svoji K7Turbo taky mám 3 kusy ECC Registered 133MHz SDRAM po 512 MB, které v ní krásně běhají ale ve většině takových starších desek ne. A stálo mě to méně než kupovat obyčejné 512 MB SDRAMy a jsou to velice kvalitní paměti s možností ECC čili samá pozitiva a sociální výhody když se objeví i třeba nějaká serverová deska na hraní.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 17.11.2023, 12:00 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
Tak opět se mi potvrdila zásada že člověk není nikdy tak chytrý aby se nemohl naučit něco nového. Pročítal jsem si velice pěkně zpracovanou stránku o M571 a tam jakoby mimochodem narazil na zmínku, že K6-2 vysloveně nesnáší asynchronní PCI sběrnici vůči FSB. Na rozdíl od velké spousty dalších Socket 7 CPU se z toho zhroutí (například některé Cyrixy M II běhaly s 75 a i 83 MHz FSB, kdy PCI s ní s děličkou 0,4 běží na 30/33 MHz), což je přesně co jsem poslední 2 dny zažíval. A opravdu, jak jsem přepnul děličku PCI z 0,4 na 0,5x tak se počítač najednou rozjel a běží 8-). Takže všichni kdo se vrtáte s K6-2, PCI vám musí běžet v celých násobcích FSB jinak Jolanda uvidí velký špatný i za cenu přetaktované PCI sběrnice, bohužel.

Hnát to na 83 MHz se mi zatím neosvědčilo a nechtěl jsem moc šachovat, tak jsem přepnul FSB na deskou již podporovaných 75 MHz s CPU na 450 MHz a pomocí tweaknutí čipsetu vymámil z SDRAM maximum - Sandra hlásí propustnosti 102/101MB/s. S takovým systémem už je radost pracovat, UT99 běhá již opravdu plynule. Průměrně vytáhne kolem 50 FPS v 800x600 a minimum je na mé pokusné mapě Deck16 celých 25 FPS, což je již vcelku snesitelné. Dají se tak hrát s jistými slabšími místy i mapy větší, což na Pentiu MMX ani tom Utronu nebylo možné kvůli výsledné slideshow.

3D Mark 99 se vytasil s 2480 body pro grafiku a 6034 bodů pro CPU, což je prakticky o 10% víc než Utron na stejném nastavení (2408/5489 CPU bodů) a mnohem víc než Pentium MMX (to když má svůj den tak vytáhne cca 1500 CPU bodů pro srovnání výkonu). 3D Mark 2000 dal 2563 bodů, což je oproti 2180 bodů u Utrona opět hezký 17% rozdíl. I Super Pi si polepšilo z 9:43 na 8:06 u 1M velikosti což je také 17% rozdíl na stejném CPU, kde výkonu VX Pro II příliš nefandí. Ten ale ještě navíc trpěl s EDO SIMMy vs. SDRAM. Lakonicky řečeno použít SDRAM a nepoužít VX Pro II má svou cenu :-).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 24.11.2023, 17:35 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 652
Has thanked: 1 time
Been thanked: 78 times
Hele tak se mi povedlo do toho Socket 7 nacpat mobilni Pentium MMX Tillamook :) Ale zda se, ze pres tech 333MHz se asi nedostanu, lepsi desku uz nemam...
viewtopic.php?f=57&t=12336
Jen pro porovnani, kolik ti udela ta K6 v DOS Kvejku timedemo demo1.dem v 320x200 a 640x480?
a screen ze SpeedSys?

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 24.11.2023, 19:29 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 30.05.2020, 01:05
Příspěvky: 190
Bydliště: Olomouc
Has thanked: 568 times
Been thanked: 102 times
Heroes 3

_________________
ZX Spectrum+ 48 kB s D40 nebo divIDE 57c, MB03+, popřípadě Fuse a teď nově LNX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 24.11.2023, 22:31 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
RayeR píše:
Hele tak se mi povedlo do toho Socket 7 nacpat mobilni Pentium MMX Tillamook :) Ale zda se, ze pres tech 333MHz se asi nedostanu, lepsi desku uz nemam...
viewtopic.php?f=57&t=12336
Jen pro porovnani, kolik ti udela ta K6 v DOS Kvejku timedemo demo1.dem v 320x200 a 640x480?
a screen ze SpeedSys?


K6-2 je +/- podobně rychlá jako Pentium MMX porovnáno 1:1 na MHz, rozdíl tu udělá hlavně frekvence, L2/3 cache a 3DNow!, ty jsou mnohem rychlejší než MMX. Quake běhá na 75x6=450 MHz cca 80 FPS a 22,4 a na 500 MHz kdy ovšem s FSB 83 MHz deska windows už nezvládne Quake má 89FPS s 320x200 a těsně pod 24 v 640x480. SiS 5597 není špatný čipset na Socket 7, zejména když využiješ možnosti tweakování jeho nastavení a stáhneš všechna časování RAM na minimum (když to deska i RAM vydrží, ovšem). Tím se dá získat v propustnosti RAM 17 MB/s navíc, BIOS totiž ty nejrychlejší časování neumožňuje standardně použít. Jak jsem se dočetl, typická vlastnost SiS, patrně volená tak aby ty desky byly spolehlivě stabilní i s relativně špatnými RAM a trochu přetaktované. Já ale měl štěstí, deska s tweaky běží stabilně i na FSB 75 MHz a 83 MHz FSB tato revize oficiálně nepodporuje, tak mám smůlu.

Vzhledem k relativně obdobné grafice - vyzkoušej UT99 v 800x600@16bit na mapě Deck16 s jedním novice botem, co ti to hodí za průměrné FPS. K6-3 udělá 49, pentium MMX 233 Mhz jen 23 :-).


Přílohy:
K6-3 TXPro.jpg
K6-3 TXPro.jpg [ 806.84 KiB | Zobrazeno 754 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 27.11.2023, 23:00 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 652
Has thanked: 1 time
Been thanked: 78 times
Jo, koukam ze ten Quake odpovida skoro presne pomeru frekvenci (450/333 = 1,35...), takze kdyz si to preskaluju, dostal bych 77 resp 19.8 FPS. Samo ze DOS Kvak nevyuzije ani MMX ani 3Dnow, ale ani ten bonus te L2 cache tam neudela mnoho... Nevim proc mi to nechce jet na 95 ani 100MHz stabilne, kdyz deska by mela umet az 140MHz, se mi nezda, ze by to nedaval CPU, kdyz sem mu zkusil i hodne pridat Vcore. Pokud sem mel kolem 2.2V, tak to ani nepostne, cerna obrazovka nebo haltne po par postkodech, na 2.8V co sem se odvazil max. se resetne na konci POSTu... Este tam muzu vyhrabat tu K6-2 500 (5x100) jesi pobezi stabilne na 100MHz FSB...

Zatim mam jen takovy pokusny setup rozlozeny na stole, widle sem tam este vubec neinstaloval. U tech 3D her uz asi zalezi vic na vykonu GPU. BTW sehnal sem ted starou GeForce 7600GS do AGP (obsahuje AGP-PCIe mustek), ta by to mozna taky posunula vejs, jenze je bohuzel AGP 8x only (bylo to v nake sunce P4 od PC-chips, he v posledni dobe mam na ty pcsitky nake stesti, premejslim co s touhle, jesi skladovat nebo rozebrat. Jela stabilne hodinu v memtestu, byl v ni jeden vadny DIMM, druhy OK, proto to mozna majitel kdysi zahodil, chipset to ma naky VIA...)

Mas kdyztak komplet textak z toho speedsysu?
Muj zde: http://rayer.g6.cz/hardware/tillamok/ga5aasp.txt

Jeste chci zkusit udelat porovnani rychlosti RAMek a vliv na Quake v te M590 SIMM vs DIMM vs DIMM v te Gigabyte (ta uz SIMM nema).

BTW na bastlirne kolega psal o nakem linux serveru, co bezel 23 let na stare PC chips desce s intel MMX - to je slusna vydrz, a padla zminka, ze uz ani Debian dnes nejede na 586, ze vsechny normalni distra dnes chteji CMOV, coz me prekvapilo, ze nema ani ta nej K6. Ale kupodivu to umi Cyrix MII. Taky mam jeden naky PR300 kousek...

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 28.11.2023, 00:36 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
Texťák nemám, ale asi by to šlo zařídit. Já bych si naopak tipnul že právě CPU nedává rychlou FSB, vždyť má základ na 66. Sice mám Pentium Pro co vydrží ze 66 až 112 MHz FSB, ale to nebyl mobilní čip v samodomo patici :-).

Rozdíl mezi SIMM a SDRAM je co se mých pozorování týká u 3D her podstatný, na stejné sestavě klidně o desítky %, čím výkonnější hardware tím větší dopad. Přeci jen ty EDO jsou už o poznání pomalejší než SDRAM. Ta M571 se kterou si hraju já má se FP SIMMy propustnost kolem 43 MB/s a EDO 80 zatímco SDRAM udělá lehce 80 bez tweakování čipsetu a s ním okolo 100, viz předchozí obrázky. Už v ní mám maximálních 256 MB CL2 RAM, našel jsem v německu obchod s kvalitnějšími SDRAM moduly za rozumnou cenu. Ovšem to jde osadit bez dopadu na výkon jen s K6-3, protože deska samotná nacachuje jen 128MB. Obyč. K6-2 by už byla v pasti a měla by necachovanou pomalou RAM. Ale právě ta on die L2 cache naopak přidá 25% výkonu i v DOSu oproti obdobně taktované K6-2 i kdyby ta měla 100MHz FSB, to je klíč k rychlosti K6-3.

Výdrž některých modelů PChips desek je skutečně značná, sám mám model M559 s VX Pro II už 25 let a deska výkonově funguje stejně špatně jako když byla nová :-D. Ale běží a běží, stabilita pořád 100%. Byť jsem zažil i jiné modely a ty už jsou dávno v elektrošrotu, různé BX Cely chcípaly běžně.

K6-x bohužel jsou jen 586 alias kategorie Pentium a linux už 586 nepodporuje hezkou řádku let. Sice se sem tam dá dočíst že K6-3+ měla mít podporu CMOV ale to jsou jen městské legendy, vylepšení se týká jeho 3D Now! oproti starší revizi už jako u K7 a řízení spotřeby spolu s menším výrobním procesem, kdepak CMOV. Je to škoda, protože tyhle CPU ve své době byly ještě docela schopné na malý servřík, je to určitě to nejrychlejší co do Socket 7 můžeš dát. Cyrix MII spekulativní řazení instrukcí podporuje, ale protože většina tranzistorů šla do ALU a FPU je výkonově hrozně ořezané, skoro to samé co Cyrix dával do 486 (samozřejmě to je rychlejší, ale proti i prvnímu Pentiu katastrofa, i slabé FPU K6-2 je výrazně rychlejší a P6 se tomu z dálky směje) tak to CPU není zrovna vhodné na herní zážitky a i frekvence jsou mizerné. Bylo by zajímavé pokusně MII s nějakým linuxem vyzkoušet, jestli pojede. Naopak kdo si tehdy koupil Celeron, což je už 686, tak na něm i relativně moderní linux pojede, byť tedy výkonově to už taky není nic moc. Takže z tohoto hlediska se tehdy vyplatilo koupit generačně novější architekturu, s AMD musíš mít na CMOV až K7 :-).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 28.11.2023, 08:40 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 652
Has thanked: 1 time
Been thanked: 78 times
Jen v rychlosti, par uzivatelum ten Tillamook bezi v pohode na 4x100MHz a naky dusikovy rekord byl snad pres 560MHz. On ma nominalni VIO 2.5V, takze uz takle je v beznejch MB dost prevoltovanej, takze by mel v poho ty vyssi f zvladat.
Jeste se nam podarilo vyjasnit jak to je ohledne tech nasobicu, ty mobilni 233 a 266MHz verze maj zastropovanou hodnotu 4x a 300MHz verze 4,5x. Pak este existoval engineering sample 5x60MHz, kterej mozna byl i plne odemcenej, tedy s max. nasobicem 5,5x, ale ty ES se mezi bezny lidi moc nedostavaj.

Ten Linux, jasne, v dobach kdyz nastupovaly PII/III a pod, tak este Debian vesele podporoval 386 bze FPU, takze, tehda zadne problemy s CMOVy nebyly. Teoreticky by to i dnes melo jit vsecko prekompilovat ze zdojaku pro 386 ci 586. Akorat sem teda kdysi cet o nake chybe GCC, ze v kodu pouzivala CMOV i kdyz nemela, nevim jesi to bylo nak opravene, mozna to vyzadovalo napred kompilaci GCC a pak s nim teprv kompilovat dal, no to uz sou obskurity. Ten Cyrix nekde vyhrabu, tak si s nim taky pohraju...

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 28.11.2023, 09:44 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
Že některé kusy jely 4x100 neznamená, že každý kus tak bez potíží pojede i když u Intelu z té doby měli přeci jen větší rezervy. Pokud ta deska cpu označuje "Talimok" tak bych možnou nekompatibilitu hledal i zde, protože stačí nějaké časování či násobička něčeho jinak a co na 66 běží, na 100 už se do tolerance nevejde. Viz ty nesynchronní PCI u K6-2, to se deska taky kousne i když synchronně to běží bez potíží. Pokud můžeš nastavit, zkusil bych si pohrát i s hodnotami PCI.

S tím linuxem to je stejně prakticky marné, protože na to nebude žádný SW balíček, všechno je i686 a dnes už asi hlavně amd64. Jedině tak gentoo a všechno si skompilovat na míru. Zase hromada sw už využívá různé instrukční sady a funkce co tu nejsou, nebo naopak jako u 3DNow! je nové kernely už nepodporují. S Cyrixem a 686 bych byl taky předběžně opatrný, protože i předchozí 6x86 nebyl 100% kompatibilní s Pentiem což dělalo potíže, nebo se ty funkce musely ručně zapínat a dle revize to jednou běhalo, jednou neběhalo... Považoval bych za úspěch kdyby na něm naběhl 686 kernel řady 2.6 :-).

Edit: Tak opravdu CMOV má a je to tedy skutečný (jediný pro Socket 7) 686 CPU. Bohužel ten zbytek je pořád lowend cpu s lowend výkonem už tehdy, natož dnes. 686 Linux by na něm tedy měl být schopný běžet i když ta rychlost běhu nebude žádný med.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 28.11.2023, 14:26 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 652
Has thanked: 1 time
Been thanked: 78 times
Verim, ze ten procak ma velke rezervy dane tou vyrobni technologii. Delicky bohuzel na te Gigabyte primo nastavovat nemuzu. Pouze jumperama FSB, nasobic a Vcore. Tak nejak bych predpokladal, ze ten Alladin bude umet aspon PCICLK= 1/3 a ze se na tuto delicku prepne pri 100MHz FSB. Muzu to akorat omerit na pinu PCI slotu osciloskopem, jesi to tak skutecne deli. U tech 83MHz tipuju, ze to pojede jen na 1/2, takze uz docela pretaktovane na 41,5MHz ale IDE to zjevne nevadi.

Este to muzu vyzkouset na te M590, ale tam se mi to nechce kuli tomu vysokemu VIO moc dlouho tyrat, az VIO snizim, tak zas nen SiS smejd uz na 100MHz nepojede...

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 28.11.2023, 15:20 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3829
Has thanked: 280 times
Been thanked: 457 times
Jestli deska ofiko podporuje 83 MHz FSB, tak by mohla mít děličku 0.4x. Ta M571 ji má jako pin D z nastavovače FSB, To pak PCI jede hezky na 33 a CPU 83. Jenže K6-3 to neumí. Naopak takové Cyrixy patrně jo ;-). A té ShItSce bych dal šanci protože tweaknutím registrů z nich jde obvykle vymačkat hodně výkonu RAM navíc.

Tillamook bych si s tím procesem tipoval na teoreticky alespoň 450 MHz jako Pentium II viz. https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=73257 na desce, kterou mám evidentně běhá. Jen měl problém s L2 cache, tu musel dotyčný vypnout než to zprovoznil viz. dále v tom vláknu je spousta šikovných informací. Nebyla by i toto cesta vyzkoušet? Výkonově to v Quaku porazilo K6-2, je vidět že ten výkon frekvenčně je opravdu zhruba 1:1 Intel AMD :-).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: hry pre pentium1 s win98
PříspěvekNapsal: 28.11.2023, 19:31 
Offline
Kecálek

Registrován: 28.11.2020, 17:02
Příspěvky: 88
Has thanked: 157 times
Been thanked: 15 times
Obr. 1: Cyrix 6x86 vs Cyrix 6x86 MX - výrazne prerobený procesor (aj ohľadne kompatibility)
Obr. 2: Kompatibilita niektorých starších CPU s OS (zastaralá tabuľka). S trochou snahy by ten Linux bežal aj na tých CPU, u Cyrixa 6x86 by možno bolo treba zvoliť build pre 486.

P.S.: Pôvodné vlákno sme spoločnými silami pekne zaprasili, našiel by si admin čas a rozhodil naše off-topic posty do iného vlákna, prosím? :)


Přílohy:
Cyrix 6x86 vs Cyrix MX.png
Cyrix 6x86 vs Cyrix MX.png [ 13.64 KiB | Zobrazeno 522 krát ]
Old CPU-OS compatibility.png
Old CPU-OS compatibility.png [ 13.17 KiB | Zobrazeno 522 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 193 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz